Analýza - Facebook Inc. (FB)

6.9.2018

Atraktivita společnosti je podpořena dlouhodobě rostoucí rentabilitou vlastního kapitálu, růstem tržeb a rovněž čistého zisku.

 

Akcie provozovatele největší světové sociální sítě se po propadu na konci července momentálně obchodují za 3-měsíční minima. Společnost bohužel v poslední době brzdily množící se hackerské útoky a porušování soukromí uživatelů. Od maximální hodnoty se dokonce propadly o více než 20 %. Počet uživatelů sítě Facebook se však pravidelně zvyšuje, do karet společnosti hrají i její povedené akvizice a skvělé výsledky hospodaření. Instagram dominuje mezi mladými uživateli a WhatsApp je jednou z nejoblíbenějších komunikačních aplikací. Vzhledem k dominantnímu postavení společnosti na trhu očekáváme, že se v období jednoho roku akcie navrátí na hodnoty nad  200 USD.  

Parametry obchodu 
Současný kurz 167,18 USD
Doporučení KOUPIT
Tržní kapitalizace 482,7 mld. USD
Roční minimum 149,02 USD
Roční maximum 218,62 USD
Dividenda -
EPS (Q2) 1,74 USD
ROE 27 %
Investiční horizont 12 měsíců
Odhadovaný výnos 20 %
Target Price 200 USD
  • Faktory vedoucí k doporučení

 

  • Pozice Facebooku je mezi sociálními sítěmi prakticky neohrožena. Facebook je největší a nejnavštěvovanější sítí. Počet aktivních denních uživatelů Facebooku se za minulý kvartál meziročně zvýšil o 11 % na 1,47 mld. a počet aktivních měsíčních uživatelů rovněž narostl o 11 % na 2,23 mld. Konkurence v podobě Twitteru a Snapchatu nepředstavuje velkou hrozbu. Tyto společnosti mají velký problém s rentabilitou a nedůvěrou investorů.

 

  • Akvizice Facebooku byly jednou velkou výhrou. Komunikační aplikace Whatsapp má 1,5 miliardy uživatelů. Denně aplikaci využívá 1 miliarda lidí. Před akvizicí měl Whatsapp jen 450 milionů uživatelů, pod křídly Fecebooku se mu tedy nebývale daří. Jen v Indii má aplikace v současnosti přes 200 milionů uživatelů.

 

  • Podobný příběh úspěchu má za sebou i Instagram. V červnu letošního roku tato sociální síť dosáhla 1 miliardy aktivních měsíčních uživatelů. V září 2017 instagram měsíčně využívalo 800 milionů lidí. Popularitou se tak Instagram pomalu dotahuje na Facebook a mezi kategorií 12-24 let je již dokonce populárnější.

 

  • Navzdory nedávným problémům ohledně porušování soukromí uživatelů je Facebook dle našeho mínění vhodnou akcií na “BUY”. Od historického maxima v červenci (218,62 USD) se akcie propadly o téměř 25 % víceméně kvůli psychologickým faktorům. V současnosti se tak obchodují za velmi atraktivní cenu. JP Morgan vidí reálnou hodnotu akcií na úrovni okolo 205 USD. Wells Fargo dokonce očekává dlouhodobý target ve výši 250 USD za akcii.

 

  • Popularita mobilních aplikací z portfolia Facebooku je stále neohrožená. V top 10 mají zastoupení Facebook, Instagram, Facebook Messenger (všichni v top 3) a Whatsapp.

 


 

  • Faktory proti doporučení

 

  • Facebook se stále potýká s nedůvěrou investorů kvůli nedávnému skandálu s porušováním soukromí jednotlivých uživatelů. Společnost Cambridge Analytica údajně využila údaje více než 70 milionů amerických voličů. Vrcholní představitelé společnosti tak museli opakovaně svědčit před kongresem, což na společnost nevrhá příliš pozitivní světlo.

 

  • Společnost v současné době stále nevyplácí svým akcionářům dividendy. O zavedení dividendové politiky se momentálně ani nevyjednává. Pro investory hledající stabilní dividendový příjem je tak Facebook nevhodnou investicí.

 

  • Facebook zaostává na jednom z nejdůležitějších trhů - v Číně. Zahraniční sociální média podléhají totiž v Číně přísné cenzuře. Králem sociálních sítí v Číně je WeChat od čínské společnosti Tencent. WeChat poskytuje uživatelům prakticky všechny sociální a komunikační služby. Aplikace Whatsapp má v Číně pouhé 2 miliony uživatelů.

 

  • Akcie Facebooku se během jediného dne (26.7.) propadly o 19 %. Společnost tak odepsala 119 mld. USD ze své tržní hodnoty. Investoři totiž očekávali vyšší růst počtu aktivních uživatelů. Tento propad byl historicky největším výmazem z tržní kapitalizace u jakékoliv společnosti. Překonal tak i propad akcií společnosti Intel z roku 2000, který po prasknutí bubliny internetových společností přišel o téměř 91 mld. USD na tržní kapitalizaci.


 

  • Profil společnosti

Facebook Inc. (ticker: FB) je americká společnost zabývající se provozem sociálních médií a sociálních sítí se sídlem v Menlo Park, Kalifornie. Webová stránka byla spuštěna 4. února 2004 současným CEO Markem Zuckerbergem. Na NYSE (New York Stock Exchange) společnost vstoupila v květnu roku 2012. Facebook je přístupný z široké škály zařízení s připojením k internetu, jako jsou stolní počítače, notebooky, tablety a smartphony. V roce 2018 má Facebook více než 2,2 miliardy aktivních měsíčních uživatelů. Jeho popularita vedla k prominentnímu mediálnímu pokrytí společnosti, včetně významné kontroly soukromí. Facebook si také udržuje své dominantní místo mezi sociálními sítěmi díky akvizici společnosti Instagram, jejíž sociální síť je v současnosti nejpopulárnější mezi mladými lidmi. Do portfolia společnosti také patří velmi oblíbená komunikační aplikace WhatsApp.

roční graf Facebook zdroj: Bloomberg

  • Hospodářské výsledky

Společnost Facebook dosáhla za druhý kvartál letošního roku poměrně slušných výsledků. Celkové tržby se meziročně zvýšily o 42 % na 13,23 mld. USD, přičemž největší podíl na tržbách zastávají výnosy z reklam ve výši 13,04 mld. USD (rovněž meziroční nárůst o 42 %). Negativně pak působil nárůst nákladů, které se zvýšily na 7,37 mld. USD, což představuje nárůst o 50 % oproti druhému kvartálu roku 2017. Vyšší náklady se pak projevily v ziskovosti společnosti, která dosáhla na čistý zisk ve výši 5,1 mld. USD (meziroční nárůst o 31 %). Po přepočtení na akcii činil zisk 1,74 USD (meziroční nárůst o 32 %).

Porovnání vývoje EPS a tržeb

období201320142015201620171H 2018
Zisk na akcii v $ 0,6 1,1 1,29 3,49 5,39 3,43
Tržby v mld. $ 7,9 12,5 17,9 27,6 40,6 25,2

Celkově za prvních šest měsíců letošního roku zaznamenal Facebook meziroční nárůst čistého zisku o přibližně 45 % na 10,09 mld. USD a po přepočtení na akcii činil zisk 3,43 USD. Tržby pak vzrostly rovněž o 45 % a dosáhly na 25,2 mld. USD. Společnost je dlouhodobě rentabilní a od svého vstupu na burzu v květnu 2012 jí pravidelně roste jak zisk, tak i tržby. Pozitivně působí i finanční stabilita společnosti vyjádřená ukazatelem Debt to Equity ratio, který činí 0,13. Facebook je tak podnikem financovaným primárně z vlastního kapitálu a cizí kapitál hraje jen velmi malou roli.

Sektorové srovnání

V rámci sektoru je největším konkurentem Alphabet se svou online platformou YouTube a sociální sítí Google+. Konkurenčními společnostmi jsou také Twitter a Snapchat, které však svou kapitalizací i tržbami výrazně zaostávají. Zajímavým ukazatelem je pak porovnání jednotlivých společností v rámci poměru tržeb vůči čistému zisku. Zde jednoznačně dominuje Facebook, jehož čistý zisk představuje 38,4% podíl na celkových tržbách, přičemž Alphabet dosahuje pouze 12,7% podílu zisku na tržbách. Společnosti Twitter a Snapchat jsou pak zcela jiným případem, jelikož jsou dlouhodobě ztrátové.

SpolečnostTickerCena akcie $Kapitalizace mld. $Tržby 2017 mld. $Zisky 2017 mld. $
Facebook FB 167,18 482,7 40,6 15,9
Alphabet GOOG 1186,48 829,4 110,9 12,7
Twitter TWTR 32,73 24,7 2,5 -0,1
Snapchat SNAP 10,11 12,9 0,8 -3,5

 


 

  • Ocenění

Koupit (Price Target 200 USD) vzhledem k aktuální ceně, za kterou se akcie společnosti Facebook obchodují (167,18 USD), jsme stanovili roční odhadovanou cenu na 200 USD a doporučujeme akcie této společnosti koupit a držet. V ocenění kalkulujeme s průměrným ROE (27 %), které slouží jako pomocný ukazatel budoucího vývoje zisku na akcii. Ten by měl za rok 2018 dosáhnout přibližně na 7,42 USD a ve spojení se stanoveným ukazatelem PE (27) vidíme cílovou cenu v ročním horizontu na 200 USD za akcii.

Atraktivita společnosti je podpořena dlouhodobě rostoucí rentabilitou vlastního kapitálu, růstem tržeb a rovněž čistého zisku. Facebook je zároveň velmi stabilní společností v rámci financování, jelikož využívá především vlastní kapitál a cizí zdroje pak jen v omezené míře. Pro nákup akcií společnosti hovoří také velmi silné postavení v rámci sektoru, kde je Facebook jednoznačným lídrem. Negativně může působit skutečnost, že společnost nevyplácí dividendy a stále se potýká s dopady aféry ohledně porušování soukromí uživatelů.

 

Autoři: Tomáš Turna a Petr Lajsek, analytici společnosti Colosseum

 


 

 

Důležité informace a upozornění ve vztahu k investiční analýze

Tvůrce doporučení
Tento dokument, jehož součástí jsou investiční doporučení a analýzy (Analýzy) vypracovala společnost Colosseum, a. s., Londýnská 59, 120 00 Praha 2, IČ: 251 33 454, společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeným Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 4754, licencovaným obchodníkem s cennými papíry regulovaným Českou národní bankou (Obchodník). Analýza byla vypracována na základě doporučení investičního výboru Obchodníka. V případě, že se na přípravě dokumentu nebo Analýzy podílely i jiné osoby nežli zaměstnanci Obchodníka, jsou tyto osoby uvedeny v těle dokumentu.

Všeobecné informace:
Obchodník při přípravě dokumentu vycházel z důvěrných externích zdrojů, avšak za úplnost a přesnost takto převzatých informací neodpovídá. Tento dokument může být v budoucnu kdykoliv odvolán nebo změněn, a to bez předchozího upozornění. Závěry uvedené v Analýze se v budoucnu mohou ukázat jako nesprávné a obchody uzavřené na základě Analýzy mohou být ztrátové. Analýzy poskytují pouze obecné informace a nejsou zamýšleny jako jakákoliv nabídka ke koupi či prodeji jakéhokoliv investičního nástroje. Zmíněné nástroje nebo strategie nemusí být vhodné pro každého investora. Názory a doporučení v analýze uvedené neberou v úvahu situaci a osobní poměry jednotlivých zákazníků, jejich finanční situaci, znalosti, zkušenosti, cíle nebo potřeby a jejich záměrem není doporučit konkrétní finanční nástroje nebo strategie konkrétním investorům. Analýzy jsou připravovány primárně pro investory, u nichž se očekává, že budou činit vlastní investiční rozhodnut a budou se o výhodnosti investic do jakýchkoli investičních nástrojů v uvedených dané analýze rozhodovat samostatně, zejména na základě náležitého zvážení ceny, případného nebezpečí a rizik, jejich vlastní investiční strategie a vlastní právní, daňové a finanční situace. Analýza by neměla být jediným podkladem pro investiční rozhodnutí. Investor by měl vyhledat odborné posouzení, včetně daňového poradenství, ohledně vhodnosti investic do jakýchkoliv investičních nástrojů, jiných investic nebo investičních strategií v dané analýze zmíněných nebo doporučených. Hodnota, cena či příjem z uvedených aktiv se může měnit anebo být ovlivněna pohybem kurzů. V důsledku těchto změn může být hodnota investice do uvedených aktiv znehodnocena. Úspěšné investice v minulosti neindikují ani nezaručují příznivé výsledky do budoucna. Poplatky související s obchodováním mohou negativním způsobem ovlivnit výsledky obchodní. Poplatky jsou uplatňovány, i když výsledkem obchodu je ztráta. Výnos ani návratnost investice nejsou zaručeny. Minulá výkonnost investice nezaručuje příznivé výsledky do budoucna a cena či příjem z aktiv může být ovlivněna pohybem kurzu.

Použité analytické metody
Při přípravě analýz používá Obchodník všeobecně uznávané metody oceňování, zejména: (i) fundamentální analýzu, a (ii) technickou analýzu.
Fundamentální analýza předpokládá, že každá akcie má svou vnitřní hodnotu, která vychází z historických dat z hospodaření společnosti a aktuální kurz akcie se pohybuje kolem této vnitřní hodnoty. Analýza se nejdříve snaží za použití finančních analýz zjistit vnitřní hodnotu a prognózovat budoucí vývoj společnosti. Poté tyto údaje srovnává s aktuálním kurzem a snaží se zjišťovat, zda je akcie podhodnocena (impuls k nákupu), nebo nadhodnocena (impuls k prodeji), což udržuje kurz kolem vnitřní hodnoty. Na zjišťování vnitřní hodnoty akcie existuje množství různých postupů, modelů a výpočtů různých hodnot (dividendový diskontní model, ziskové modely - ratio P/E, cash-flow model apod.)
Technická analýza se používá na předpovídání budoucích cenových pohybů na základě systematického zkoumání, analyzování a vyhodnocování minulých a současných dat. Je používána u všech finančních produktů, včetně cenných papírů, futures a úrokových produktů. Na rozdíl od fundamentální analýzy využívá pouze údaje tvořené trhem, jako je např. cena, objem, volatilita, množství otevřených kontraktů na trhu, popřípadě mezitržní korelace. Technická analýza se proto nezabývá takovými jevy a skutečnostmi, jako jsou zveřejnění ekonomických dat, sentiment trhu, politická situace, daňová politika státu nebo ekonomické prostředí. Cílem technické analýzy je přibližně určit budoucí vývoje cen, určit konec a případné otočení trendu.

Vysvětlení uvedených pojmů:
Není-li v dokumentu uvedeno jinak, doporučení použitá v Analýze mají následující význam:
Nákup: vstoupením do pozice nákupem instrumentu se předpokládá zhodnocení v konkrétním časovém horizontu, pro který je daná analýza zpracována; 
Prodej: vstoupením do pozice prodejem instrumentu se předpokládá zhodnocení v konkrétním časovém horizontu, pro který je daná analýza zpracována;
Vstup na úrovni: cena, na které je doporučeno pozici otevřít
Stop-loss: cena, při jejímž dosažení je doporučeno z pozice vystoupit. Jedná se o nástroj omezující riziko z daného obchodu.
Target price: cílová cena, za kterou je doporučeno pozici prodat v určeném investičním horizontu
Investiční horizont: období, během něhož se předpokládá naplnění investičního doporučení a po které je doporučeno pozici držet, dokud není realizován profit target nebo stop loss

Konflikt zájmů:
Obchodník nebo s ním propojené osoby (zejména zaměstnanci) mohou uskutečňovat nebo vyhledávat možnosti k realizaci obchodů, které jsou v konkrétních Analýzách zmiňovány a mohou se dostat do konfliktu zájmů, který může ovlivnit objektivitu daných Analýz. Obchodník ani jeho zaměstnanci či vázaní zástupci však do obchodů uzavřených zákazníky nevstupují jako protistrana obchodu. Obchodník není oprávněn poskytovat investiční službu obchodování na vlastní účet, tj. není tzv. tvůrcem trhu ani nezajišťuje likviditu jednotlivých titulů a svým zákazníkům pouze zprostředkovává možnost doporučené obchody uzavřít. Není-li v dokumentu uvedeno jinak, tak Obchodník nemá významný finanční zájem na žádném z investičních nástrojů, obchodu nebo strategií, které jsou v Analýzách uváděny. Obchodník však od spolupracujících finančních institucí (obchodník, kterému je pokyn předáván) získává určitou pobídku v případě, kdy jeho zákazník uzavře jakýkoliv obchod na základě pokynu zadaném prostřednictvím Obchodníka, to však bez ohledu na to, zda byl uzavřený obchod doporučen v rámci Analýzy či nikoliv – blíže viz relevantní Ceník. Odměňování zaměstnanců a vázaných zástupců Obchodníka je z části závislé na zisku Obchodníka, tato odměna však není závislá na konkrétním investičním nástroji ani na stupni doporučení (tj. zda je doporučen nákup či prodej investičního nástroje). Tituly uvedené v Analýzách představují investiční tipy investičního výboru. Doporučení makléřů či jiných zaměstnanců nebo vázaných zástupců ohledně těchto titulů v konkrétním okamžiku však mohou být odlišné, a to zejména s ohledem na investiční profil konkrétního zákazníka či s ohledem na aktuální vývoj na finančním trhu. Přestože tento dokument a Analýzy byly vytvořeny v souladu s pravidly k zamezení střetu zájmů, jednotlivý zaměstnanci nebo vázaní zástupci Obchodníka mohou realizovat investiční rozhodnutí, která jsou nekonsistentní s doporučeními nebo názory vyjádřenými v těchto Analýzách. Investoři by proto měli tento konkrétní Analýzu považovat pouze za jeden z několika faktorů při svém investičním rozhodování. Obchodník vytvořil tuto analýzu nezávisle a na základě veřejně dostupných dat. Emitent ani provozovatel obchodní platformy, v rámci které jsou doporučené investiční nástroje obchodovány, nebyli s investičním doporučením před jeho rozšířením/zveřejněním seznámeni a nemají s emitentem ani provozovatelem obchodní platformy uzavřenu žádnou dohodu týkající se tvorby a rozšiřování Analýz. Obchodník nemá žádný podíl na základním kapitálu emitenta investičních nástrojů, které jsou předmětem Analýzy ani na základním kapitálu provozovatele obchodního systému. Tato Analýza je distribuována všem zákazníkům Obchodníka, kteří mají o tento informační servis zájem, čímž je omezeno případné zvýhodnění určité skupiny zákazníků oproti ostatním. Bližší informace týkající se řízení střetu zájmů jsou uveřejněny v dokumentu Pravidla pro případ střetu zájmů, který je dostupná na stránkách www.colosseum.cz.

Plánovaná frekvence aktualizací:
Obchodník nezajišťuje pravidelnou aktualizaci Analýz. Analýzy jsou vytvářeny na ad hoc bázi s ohledem na aktuální situaci na kapitálovém/finančním trhu a to zejména s ohledem na to, jaké investiční nástroje Obchodník v daném okamžiku považuje za zajímavé investiční příležitosti. Je pravděpodobné, že průběžně vytvářené Analýzy budou pokrývat totožné investiční nástroje, Obchodník si však vyhrazuje právo bez předchozího upozornění ukončit pokrývání jednotlivých investičních nástrojů, sektorů či investičních strategií. Přehled jednotlivých investičních doporučeních zveřejněných Obchodníkem je uveřejněn způsobem umožňujícím dálkový přístup na internetové adrese http://www.colosseum.cz. Na této adrese je rovněž uveden přehled změn stupně investičního doporučení a cenového cíle během posledních 12 měsíců.

Odměna osob vytvářejících Analýzu:
Žádná část odměn těchto osob, které vytvořily nebo rozšířily Analýzu, nebyla a nebude, přímo či nepřímo, spojena s konkrétními doporučeními nebo názory vyjádřenými v daných analýzách. Část variabilní složky odměny zaměstnanců a spolupracovníků Obchodníka je odvozena od počtu a hodnoty obchodů uzavřených zákazníky Obchodníka.

Distribuce Analýzy:
Analýzy jsou určeny k distribuci na území České republiky, případně jiných zemí Evropské Unie. Distribuce Analýz vůči veřejnosti mimo Českou může být omezena právními předpisy příslušné země. Osoby, do jejichž dispozice se daná Analýza dostane, by se tedy měly řádně informovat o existenci takovéhoto omezení. Nerespektováním takového omezení může dojít k porušení zákonů České republiky či příslušné země. Analýzy slouží výhradně zákazníkům Obchodníka a osob s ní propojených a bez předchozího písemného souhlasu nemohou být v jakékoliv podobě a jakýmkoliv způsobem reprodukovány, distribuovány nebo publikovány.

Colosseum, a.s., Londýnská 730/59, 120 00 Praha 2. IČ: 251 33 454, DIČ: CZ25133454, zápis v obchodním rejstříku, vedený Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 4754. Tel. +420 246 088 888, info@colosseum.czwww.colosseum.cz.