Analýza - Tesla Inc. (Nasdaq)

12.9.2019

Tesla v posledních letech těžila zejména ze svého výsadního postavení na trhu elektromobilů. Na trh elektromobilů vstupují již prakticky všechny automobilky a postavení Tesly tak je výrazně ohroženo. Ani letos navíc společnost pravděpodobně nedosáhne zisku ani očekávání ohledně počtu dodaných vozů.

 

Faktory vedoucí k doporučení

  • Tesla v posledních letech těžila zejména ze svého výsadního postavení na trhu elektromobilů. Tesla byla dlouho jasným lídrem a průkopníkem v odvětví - to se však postupně mění. Na trh elektromobilů vstupují již prakticky všechny automobilky a postavení Tesly tak je výrazně ohroženo. Elektromobily v současnosti již nabízejí prakticky všechny velké koncerny. Naposledy představilo nový elektromobil Porsche. Jeho model Taycan by měl být přímým soupeřem vozu Model S od Tesly. Pověst Porsche a kvalita zpracování však bude hrát ve prospěch Taycanu.

  • Pro Teslu je jedním z nejdůležitějších trhů Čína. Jen za první pololetí letošního roku zde společnost prodala přes 21 tisíc vozů. Místní trh je však nasycen zejména čínskými konkurenty. Tesla je zde co se prodejů týká až na 8. místě. Nejlépe se zde daří čínské automobilce BYD, která za stejné období dodala dokonce 96 600 vozů. Výrobcům elektromobilů však v současnosti nepřeje v Číně ani vláda, která snížila příspěvky při nákupu elektrických vozů. Prodeje elektromobilů v Číně tak v srpnu poklesly o 16 %, což byl již druhý meziměsíční pokles za sebou.

  • Tesla v současnosti importuje všechny vozy do Číny z USA. V případě další eskalace již tak napjatých obchodních vztahů mezi USA a Čínou může Tesla výrazně utrpět. Čína se může pokusit uvalit cla na dovoz vozů Tesla, aby tak zvýhodnila domácí výrobce elektromobilů. Řešením pro Teslu může být chystaná Gigafactory v Číně, která je blízko dokončení. Tesla by tak mohla vyrábět zejména Model 3 v Číně. Produkce mimo USA by však byla jen dalším trnem v oku prezidenta USA Donalda Trumpa, který v poslední době výrazně útočí na americké automobilky kvůli výrobě vozů v zahraničí a propouštění pracovníků. Tesla v lednu oznámila propuštění 7 % zaměstnanců.

  • Hospodářské výsledky za první polovinu roku byly slabší než se očekávalo. Tesla nesplnila očekávání ohledně tržeb a prodělala více peněz, než bylo předpokládáno. Cíl společnosti bylo dodat za letošní rok 360 až 400 tisíc vozů. V prvním pololetí však Tesla dodala pouze 158 tisíc vozů. Tesla se sice chystá rozšířit produkci vozu Model 3, i díky rostoucí konkurenci však bude velmi těžké splnit 360 tisíc prodaných vozů. Celý rok společnost téměř jistě zakončí ve ztrátě. Jen za první pololetí prodělala přes 1,1 mld. USD. Tesla navíc stále neprodává slibovaný vůz Model 3 za 35 000 USD. Vzhledem k ukončení státního příspěvku na vozy Tesla se to zdá dost nepravděpodobné.

Dodané vozy Tesly za kvartál

zdroj: statista.com

  • Tesla si nepočíná dobře ani při hospodaření s financemi. Od vstupu na burzu v roce 2010 společnost utratila přes 13 mld. USD. Dlouhodobé závazky společnosti jsou v současnosti přes 11,2 mld. USD, což je meziroční nárůst o 18 %.

  • Negativně také mohou působit vyjádření CEO Elona Muska na Twitteru. Musk nejde daleko pro kontroverzní tvrzení, která mohou působit špatně na PR společnosti. Investoři také často tázají jeho oddanost samotné Tesle. Musk věnuje spoustu času a úsilí do společností SpaceX a The Boring Company.


Faktory proti doporučení

  • Tesla letos konečně splnila svůj cíl ohledně produkce 5 000 vozů Model 3 týdně. V současnosti Tesla produkuje 7 000 vozů Model 3 týdně a do konce roku plánuje produkci rozšířit na 10 000 vozů týdně. Model 3 je pro Teslu životně důležitý. Jedná se o jednoznačně nejprodávanější model značky a v USA je nejoblíbenějším sedanem v kategorii 40 až 60 tisíc dolarů.

  • Společnost má velmi loajální zákazníky. Dle průzkumu společnosti Consumer Reports by si 91 % majitelů koupilo další vůz, což z Tesly dělá nejoblíbenější automobilku v USA.

  • Tesla je blízko dokončení továrny Gigafactory v Číně. Místní továrna dovolí Tesle vyrábět baterie v Číně s daleko nižšími náklady, než je tomu v USA. V současnosti se hovoří o produkci vozu Model 3 v Číně. Výroba vozů přímo v Číně by pro Teslu byla velkou výhrou z několika důvodů. Prvním je vyhnutí se jakýmkoliv daním při importu. Zřetelnou výhodou je také velké ušetření nákladů při výrobě v Číně. Dle analýzy Tesly má společnost přibližně o 60 % vyšší náklady než automobilky, které vyrábí své vozy v Číně. Místní továrnu Teslu podporuje i čínská vláda, která na konci srpna oznámila, že vozy Tesly vyrobené v Číně budou osvobozeny od 10% daně na nákup cizích elektromobilů.


Profil společnosti 

Tesla Inc. (ticker: TSLA) je americká technologická společnost a automobilka sídlící v Palo Alto v Kalifornii. Tesla navrhuje, vyrábí a prodává elektromobily, dále pak domácí a komerční úložiště elektrické energie a přes společnost SolarCity solární střešní panely. Firmu založili Elon Musk, Martin Eberhard, Marc Tarpenning, JB Straubel a Ian Wright v roce 2003 a pojmenovali ji po elektroinženýrovi a fyzikovi Nikolovi Teslovi. Mezi automobily prodávané Teslou patří sedan Model S, SUV Model X a nový levnější Model 3. Akcie společnosti se obchodují od roku 2010 na burze Nasdaq. V posledních letech se jedná o jasného lídra na trhu elektromobilů. V roce 2018 společnost dodala přes 245 tisíc automobilů, což je přibližně 12% podíl na celosvětovém trhu elektromobilů. Tržby Tesly pravidelně rostou, společnost má však dlouhodobě problém dosáhnout zisku. 

Graf společnosti Tesla za 1 rok

zdroj: Yahoo Finance


Hospodářské výsledky

Společnost Tesla reportovala za první pololetí letošního roku hospodářské výsledky, které potvrdily stále se zhoršující finanční situaci společnosti. V prvním kvartále společnost dodala 63 000 vozů, což bylo daleko za odhady analytiků (kteří předpokládali 76 000 dodaných vozů). Ztráta společnosti dosáhla v prvním kvartále na 710 mil. USD. Ztráta přepočtená na akcii byla 2,90 USD, což výrazně zaostalo za odhadem trhu, který očekával ztrátu 69 centů na akcii. V meziročním srovnání se ztráta snížila jen o 7 mil. USD. Tržby meziročně vzrostly o 36 % na 4,54 mld. USD, i tak však výrazně zaostaly za očekáváním trhu, který předpokládal tržby 5,2 mld. USD. 

Ve druhém kvartále se situace mírně zlepšila. Tesla dodala 95 200 vozů a tržby tak dosáhly na 6,35 mld. USD. Ztráta na akcii poklesla na 1,12 USD, což je velký pokrok ve srovnání se stejným kvartálem v loňském roce, kdy společnost prodělala 3,06 USD na akcii. Ani jeden z hlavních finančních ukazatelů však nedosáhl na očekávání trhu. Analytici předpokládali tržby 6,41 mld. USD a ztrátu na akcii 40 centů. Tesla stále očekává, že za letošní rok dodá 360 až 400 tisíc vozů. V druhé polovině roku by tak musela dodat více než 200 tisíc vozů, což bude velmi těžké. Společnost sice v druhém pololetí roku očekává navýšení produkce vozu Model 3 a návrat do zelených čísel, zisku za letošní rok se však téměř jistě nedočká. 


Sektorové srovnání

V rámci sektoru se Tesla jeví i při současné ceně akcie jednoznačně nadhodnocena. Srovnání s konkurencí není příliš pozitivní. Jak General Motors, Ford i Fiat Chrysler v současnosti utrží ročně přes 100 mld. USD a pravidelně dosahují zisku. Uvedené automobilky navíc vyplácí i zajímavé dividendy. GM nabízí roční dividendový výnos 3,85 %, Fiat 5,29 % a Ford dokonce 6,37 %. Od ztrátové Tesly se investoři vyplacených dividend v blízké budoucnosti rozhodně nedočkají. U Tesly byla vysoká kapitalizace pochopitelná díky jejímu výsadnímu postavení a průkopnictví na trhu elektromobilů. O toto postavení však Tesla postupně přichází a trh elektromobilů již zaplavují prakticky všechny automobilky. 


Ocenění

Prodat (Price Target 200 USD) vzhledem k aktuální ceně, za kterou se akcie společnosti Tesla obchodují (247,10 USD), jsme stanovili roční odhadovanou cenu na 200 USD a doporučujeme akcie této společnosti prodat. Očekáváme, že záporné ROE -16 % (rentabilita vlastního kapitálu) se opět promítne do prohlubující se ztrátovosti společnosti, přičemž čistá ztráta na akcii by měla pro rok 2019 činit přibližně 3,90 USD. Na konečném výsledku hospodaření společnosti se dle našeho názoru neprojeví nijak zásadně ani potenciální dosažení cíle roční produkce automobilů, které je stejně velmi nepravděpodobné. Druhé pololetí tohoto roku by sice mělo být lepší než to první, dlouhodobě však současný byznys model Tesly udržitelný není. Námi stanovený price target (200 USD) se stále výrazně pohybuje nad úrovní ročního minima (176,99 USD). Investiční horizont je stanoven na 12 měsíců.

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery

Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.


Důležité informace a upozornění ve vztahu k investiční analýze

Tvůrce doporučení
Tento dokument, jehož součástí jsou investiční doporučení a analýzy (Analýzy) vypracovala společnost Colosseum, a. s., Londýnská 59, 120 00 Praha 2, IČ: 251 33 454, společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeným Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 4754, licencovaným obchodníkem s cennými papíry regulovaným Českou národní bankou (Obchodník). Analýza byla vypracována na základě doporučení investičního výboru Obchodníka. V případě, že se na přípravě dokumentu nebo Analýzy podílely i jiné osoby nežli zaměstnanci Obchodníka, jsou tyto osoby uvedeny v těle dokumentu.

Všeobecné informace:
Obchodník při přípravě dokumentu vycházel z důvěrných externích zdrojů, avšak za úplnost a přesnost takto převzatých informací neodpovídá. Tento dokument může být v budoucnu kdykoliv odvolán nebo změněn, a to bez předchozího upozornění. Závěry uvedené v Analýze se v budoucnu mohou ukázat jako nesprávné a obchody uzavřené na základě Analýzy mohou být ztrátové. Analýzy poskytují pouze obecné informace a nejsou zamýšleny jako jakákoliv nabídka ke koupi či prodeji jakéhokoliv investičního nástroje. Zmíněné nástroje nebo strategie nemusí být vhodné pro každého investora. Názory a doporučení v analýze uvedené neberou v úvahu situaci a osobní poměry jednotlivých zákazníků, jejich finanční situaci, znalosti, zkušenosti, cíle nebo potřeby a jejich záměrem není doporučit konkrétní finanční nástroje nebo strategie konkrétním investorům. Analýzy jsou připravovány primárně pro investory, u nichž se očekává, že budou činit vlastní investiční rozhodnut a budou se o výhodnosti investic do jakýchkoli investičních nástrojů v uvedených dané analýze rozhodovat samostatně, zejména na základě náležitého zvážení ceny, případného nebezpečí a rizik, jejich vlastní investiční strategie a vlastní právní, daňové a finanční situace. Analýza by neměla být jediným podkladem pro investiční rozhodnutí. Investor by měl vyhledat odborné posouzení, včetně daňového poradenství, ohledně vhodnosti investic do jakýchkoliv investičních nástrojů, jiných investic nebo investičních strategií v dané analýze zmíněných nebo doporučených. Hodnota, cena či příjem z uvedených aktiv se může měnit anebo být ovlivněna pohybem kurzů. V důsledku těchto změn může být hodnota investice do uvedených aktiv znehodnocena. Úspěšné investice v minulosti neindikují ani nezaručují příznivé výsledky do budoucna. Poplatky související s obchodováním mohou negativním způsobem ovlivnit výsledky obchodní. Poplatky jsou uplatňovány, i když výsledkem obchodu je ztráta. Výnos ani návratnost investice nejsou zaručeny. Minulá výkonnost investice nezaručuje příznivé výsledky do budoucna a cena či příjem z aktiv může být ovlivněna pohybem kurzu.

Použité analytické metody
Při přípravě analýz používá Obchodník všeobecně uznávané metody oceňování, zejména: (i) fundamentální analýzu, a (ii) technickou analýzu.
Fundamentální analýza předpokládá, že každá akcie má svou vnitřní hodnotu, která vychází z historických dat z hospodaření společnosti a aktuální kurz akcie se pohybuje kolem této vnitřní hodnoty. Analýza se nejdříve snaží za použití finančních analýz zjistit vnitřní hodnotu a prognózovat budoucí vývoj společnosti. Poté tyto údaje srovnává s aktuálním kurzem a snaží se zjišťovat, zda je akcie podhodnocena (impuls k nákupu), nebo nadhodnocena (impuls k prodeji), což udržuje kurz kolem vnitřní hodnoty. Na zjišťování vnitřní hodnoty akcie existuje množství různých postupů, modelů a výpočtů různých hodnot (dividendový diskontní model, ziskové modely - ratio P/E, cash-flow model apod.)
Technická analýza se používá na předpovídání budoucích cenových pohybů na základě systematického zkoumání, analyzování a vyhodnocování minulých a současných dat. Je používána u všech finančních produktů, včetně cenných papírů, futures a úrokových produktů. Na rozdíl od fundamentální analýzy využívá pouze údaje tvořené trhem, jako je např. cena, objem, volatilita, množství otevřených kontraktů na trhu, popřípadě mezitržní korelace. Technická analýza se proto nezabývá takovými jevy a skutečnostmi, jako jsou zveřejnění ekonomických dat, sentiment trhu, politická situace, daňová politika státu nebo ekonomické prostředí. Cílem technické analýzy je přibližně určit budoucí vývoje cen, určit konec a případné otočení trendu.

Vysvětlení uvedených pojmů:
Není-li v dokumentu uvedeno jinak, doporučení použitá v Analýze mají následující význam:
Nákup: vstoupením do pozice nákupem instrumentu se předpokládá zhodnocení v konkrétním časovém horizontu, pro který je daná analýza zpracována; 
Prodej: vstoupením do pozice prodejem instrumentu se předpokládá zhodnocení v konkrétním časovém horizontu, pro který je daná analýza zpracována;
Vstup na úrovni: cena, na které je doporučeno pozici otevřít
Stop-loss: cena, při jejímž dosažení je doporučeno z pozice vystoupit. Jedná se o nástroj omezující riziko z daného obchodu.
Target price: cílová cena, za kterou je doporučeno pozici prodat v určeném investičním horizontu
Investiční horizont: období, během něhož se předpokládá naplnění investičního doporučení a po které je doporučeno pozici držet, dokud není realizován profit target nebo stop loss

Konflikt zájmů:
Obchodník nebo s ním propojené osoby (zejména zaměstnanci) mohou uskutečňovat nebo vyhledávat možnosti k realizaci obchodů, které jsou v konkrétních Analýzách zmiňovány a mohou se dostat do konfliktu zájmů, který může ovlivnit objektivitu daných Analýz. Obchodník ani jeho zaměstnanci či vázaní zástupci však do obchodů uzavřených zákazníky nevstupují jako protistrana obchodu. Obchodník není oprávněn poskytovat investiční službu obchodování na vlastní účet, tj. není tzv. tvůrcem trhu ani nezajišťuje likviditu jednotlivých titulů a svým zákazníkům pouze zprostředkovává možnost doporučené obchody uzavřít. Není-li v dokumentu uvedeno jinak, tak Obchodník nemá významný finanční zájem na žádném z investičních nástrojů, obchodu nebo strategií, které jsou v Analýzách uváděny. Obchodník však od spolupracujících finančních institucí (obchodník, kterému je pokyn předáván) získává určitou pobídku v případě, kdy jeho zákazník uzavře jakýkoliv obchod na základě pokynu zadaném prostřednictvím Obchodníka, to však bez ohledu na to, zda byl uzavřený obchod doporučen v rámci Analýzy či nikoliv – blíže viz relevantní Ceník. Odměňování zaměstnanců a vázaných zástupců Obchodníka je z části závislé na zisku Obchodníka, tato odměna však není závislá na konkrétním investičním nástroji ani na stupni doporučení (tj. zda je doporučen nákup či prodej investičního nástroje). Tituly uvedené v Analýzách představují investiční tipy investičního výboru. Doporučení makléřů či jiných zaměstnanců nebo vázaných zástupců ohledně těchto titulů v konkrétním okamžiku však mohou být odlišné, a to zejména s ohledem na investiční profil konkrétního zákazníka či s ohledem na aktuální vývoj na finančním trhu. Přestože tento dokument a Analýzy byly vytvořeny v souladu s pravidly k zamezení střetu zájmů, jednotlivý zaměstnanci nebo vázaní zástupci Obchodníka mohou realizovat investiční rozhodnutí, která jsou nekonsistentní s doporučeními nebo názory vyjádřenými v těchto Analýzách. Investoři by proto měli tento konkrétní Analýzu považovat pouze za jeden z několika faktorů při svém investičním rozhodování. Obchodník vytvořil tuto analýzu nezávisle a na základě veřejně dostupných dat. Emitent ani provozovatel obchodní platformy, v rámci které jsou doporučené investiční nástroje obchodovány, nebyli s investičním doporučením před jeho rozšířením/zveřejněním seznámeni a nemají s emitentem ani provozovatelem obchodní platformy uzavřenu žádnou dohodu týkající se tvorby a rozšiřování Analýz. Obchodník nemá žádný podíl na základním kapitálu emitenta investičních nástrojů, které jsou předmětem Analýzy ani na základním kapitálu provozovatele obchodního systému. Tato Analýza je distribuována všem zákazníkům Obchodníka, kteří mají o tento informační servis zájem, čímž je omezeno případné zvýhodnění určité skupiny zákazníků oproti ostatním. Bližší informace týkající se řízení střetu zájmů jsou uveřejněny v dokumentu Pravidla pro případ střetu zájmů, který je dostupná na stránkách www.colosseum.cz.

Plánovaná frekvence aktualizací:
Obchodník nezajišťuje pravidelnou aktualizaci Analýz. Analýzy jsou vytvářeny na ad hoc bázi s ohledem na aktuální situaci na kapitálovém/finančním trhu a to zejména s ohledem na to, jaké investiční nástroje Obchodník v daném okamžiku považuje za zajímavé investiční příležitosti. Je pravděpodobné, že průběžně vytvářené Analýzy budou pokrývat totožné investiční nástroje, Obchodník si však vyhrazuje právo bez předchozího upozornění ukončit pokrývání jednotlivých investičních nástrojů, sektorů či investičních strategií. Přehled jednotlivých investičních doporučeních zveřejněných Obchodníkem je uveřejněn způsobem umožňujícím dálkový přístup na internetové adrese http://www.colosseum.cz. Na této adrese je rovněž uveden přehled změn stupně investičního doporučení a cenového cíle během posledních 12 měsíců.

Odměna osob vytvářejících Analýzu:
Žádná část odměn těchto osob, které vytvořily nebo rozšířily Analýzu, nebyla a nebude, přímo či nepřímo, spojena s konkrétními doporučeními nebo názory vyjádřenými v daných analýzách. Část variabilní složky odměny zaměstnanců a spolupracovníků Obchodníka je odvozena od počtu a hodnoty obchodů uzavřených zákazníky Obchodníka.

Distribuce Analýzy:
Analýzy jsou určeny k distribuci na území České republiky, případně jiných zemí Evropské Unie. Distribuce Analýz vůči veřejnosti mimo Českou může být omezena právními předpisy příslušné země. Osoby, do jejichž dispozice se daná Analýza dostane, by se tedy měly řádně informovat o existenci takovéhoto omezení. Nerespektováním takového omezení může dojít k porušení zákonů České republiky či příslušné země. Analýzy slouží výhradně zákazníkům Obchodníka a osob s ní propojených a bez předchozího písemného souhlasu nemohou být v jakékoliv podobě a jakýmkoliv způsobem reprodukovány, distribuovány nebo publikovány.

Colosseum, a.s., Londýnská 730/59, 120 00 Praha 2. IČ: 251 33 454, DIČ: CZ25133454, zápis v obchodním rejstříku, vedený Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 4754. Tel. +420 246 088 888, info@colosseum.czwww.colosseum.cz.