
Slavné AirBnB konečně míří na burzu. Na podnikání společnosti se však výrazně podepsal koronavirus. Zde je 5 důvodů, proč si dát na toto IPO pozor.
20. 11. 2020
O vstupu společnosti AirBnB na akciové trhy se hlasitě hovořilo již minulý rok. AirBnB se však nakonec rozhodlo o odsunutí svého IPO, hlavním důvodem bylo pravděpodobně fiasko kolem vstupu WeWork na akciové trhy. Příští měsíc se však AirBnB konečně vydá na burzu a společnost tak odhalila své finanční výsledky za letošní rok. Dle očekávání nebyly příliš slavné. Pandemie koronaviru zasáhla podnikání společnosti podobně jako hotely. Zde je pět důvodů, proč si dát na toto IPO pozor.
Růst společnosti zpomaloval již před koronavirem
AirBnB v dokumentaci k IPO odhalilo své finanční výsledky za prvních 9 měsíců roku 2020. Dle očekávání se nejednalo o moc atraktivní čísla. Společnost utržila 2,5 mld. USD a vykázala poměrně vysokou ztrátu ve výši 700 mil. USD. Poslední kvartál roku zřejmě také nebude nijak slavný. Je tak již jasné, že tržby z předchozího roku zůstanou neohroženy. Pro společnost se tak bude jednat o první rok, kdy meziročně poklesnou tržby. Růst tržeb společnosti však zpomaloval již před koronavirem. V roce 2019 se tržby zvýšily slabším tempem již potřetí za sebou. Sama společnost ve své žádosti o IPO varovala před tím, že její explozivní roky jsou pravděpodobně již jen minulostí. Do budoucna se tak čeká slabší růst tržeb. Pokud společnost zvládne vykazovat rostoucí zisky, tak se však nemusí jednat o výrazné negativum. Nic nemůže růst věčně.
Vývoj tržeb společnosti AirBnB (v mld. USD)
Zdroj: IPO filing
Společnost je nucena šetřit náklady
Koronavirus donutil společnosti zvážit svou nákladovou strukturu a výrazně ji osekat. To se týká i společnosti AirBnB, která byla zatím ve své historii zvyklá na velké investice do zaměstnanců a hlavně do marketingu. Investice do marketingu byly jedním z klíčových zdrojů pro masivní růst tržeb společnosti. V roce 2019 mělo AirBnB celkové náklady ve výši 5,3 mld. USD a tržby jen 4,8 mld. USD. U rychle rostoucích společností není však takový poměr nic překvapivého, dané společnosti spoléhají na kapitál od externích investorů a jejich cílem jsou mnohdy jen rostoucí tržby. Ziskovost je až dlouhodobějším cílem. Koronavirus však vystavil tomuto utrácení stopku, AirBnB dokonce letos propustilo přibližně čtvrtinu svých zaměstnanců a výrazně snížilo investice do marketingu. Otázkou tak zůstává, jak se bude společnosti dařit bez masivního marketingu v příštích kvartálech.
Srovnání zisků a ztrát za prvních 9 měsíců roku 2019 a 2020
Zdroj: IPO filing, FT.com
Novému byznysu se příliš nedaří
Před čtyřmi lety představila společnost s velkou slávou produkt Experiences, který spojuje lokální průvodce s turisty. Dle AirBnB má daný trh potenciál tržeb přes 1,4 bil. USD. Ve své IPO dokumentaci však AirBnB neuvedlo k nové službě žádná čísla. Dá se tak předpokládat, že se Experiences příliš nedaří. Vzhledem ke škrtům marketingových nákladů se bude dané službě dařit ještě méně. Služba Experiences je výrazně závislá na reklamách, na trh navíc vstupuje Google Travel a Google Vacation Rental. Pro AirBnB tak bude těžší se na daném trhu prosadit.
Nejistý výhled
V současné době je výhled na budoucnost turismu stále velmi nejistý. I přes pozitivní zprávy o vývoji vakcíny na koronavirus se dá očekávat, že daný segment bude pod tlakem ještě celý příští rok a možná i déle. AirBnB vyhradilo 250 mil. USD na vyrovnání části ušlých tržeb provozovatelům ubytování. Z této částky již společnost utratila více než 200 mil. USD. Pro společnost se tak jedná o velmi nákladné období. Jednoznačně se také snižuje počet nabídek na ubytování na stránkách AirBnB.
Přísná regulace
Byznys AirBnB je vysoce závislý na podnikání ve velkých městech - více než 70 % tržeb společnosti pochází jen z 200 měst. Negativní zprávou pro společnost je tak zpřísňující regulace v některých velkých městech. Londýn a Paříž již zavedly omezení na počet nocí, které mohou ubytovny za rok nabídnout. V Londýně se jedná o 90 nocí a v Paříži je to o 30 více. V San Diegu (pro AirBnB jedno z top 10 měst) se hovoří o zavedení registru poskytovatelů ubytování. Stejný krok byl zaveden v San Franciscu, kde následně došlo k odchodu tisíců provozovatelů ubytoven ze stránek společnosti. Další zpřísnění regulace v USA i Evropě se dá v budoucnu dále očekávat.
Jaký je závěr?
Společnost by měla vstoupit na Nasdaq pod tickerem ABNB v průběhu příštího měsíce. Cena akcie a kapitalizace jsou tak zatím otázkou. Před koronavirem byla společnost oceňována až na 38 mld. USD. Poslední investiční kolo v letošním roce ocenilo AirBnB na 26 mld. USD. Nyní je kapitalizace společnosti odhadována na 18 mld. USD. Investiční fondy však nebudou ochotné prodávat svůj podíl za nižší cenu, než byla v době investice. AirBnB dokonce získalo kapitál již v roce 2016 při kapitalizaci 31 mld. USD. Pokud společnost vstoupí na burzu s kapitalizací kolem 20 mld. USD, tak se dá očekávat velký zájem investorů. Jakékoliv pozitivní zprávy o vývoji vakcíny na koronavirus by pak byly pro akcie společnosti velkým pozitivem. Investoři by však měli zvážit zmíněná negativa a být připraveni na vysokou volatilitu.