Blíží se mediální válka?

Zpráva z trhu
Blíží se mediální válka?

21.5.2019

Na trhu v současnosti působí velké množství steamingových společností. Celkový trh je tak již dostatečně nasycen a příchod dalších velkých hráčů v podobě Apple a Disney pravděpodobně uškodí již zavedeným službám Netflix a Amazon.


21. 5. 2019
 

Trh internetových streamingových služeb v současnosti ovládá Netflix a Amazon. Zejména Netflix v posledních letech zažíval doslova zlaté časy a jeho akcionáři si mnuli ruce. V letošním roce se však na bitevní pole chystají vstoupit další velcí hráči - Walt Disney Company a Apple. Již tak nasycený trh tak čeká další konkurence. Které společnosti z této situace budou těžit a které naopak ztratí?

Netflix

Společnost Netflix si i po mnoha letech existence udržuje pozici světové jedničky v oblasti streamingových služeb - její dominanci dokazuje extrémní nárůst počtu aktivních uživatelů. Jejich počet koncem roku 2018 dosahoval 139,26 mil, což znamená meziroční nárůst o 28,62 mil. odběratelů - během posledních dvou let se tak Netflixu dařilo získávat nové uživatele průměrně 25% tempem ročně. V letošním roce se dosavadní trend opět potvrdil a Netflix tak již atakuje hranici 150 mil. uživatelů. Uživatele tedy prozatím neodradila ani změna cenové politiky - ta pro americký trh znamená nárůst ceny základního předplatného o 1 USD na 9 USD měsíčně. Standardní a prémiové předplatné budou dražší o 2 USD měsíčně (13 a 16 USD). Netflixu by tak mohly vzrůst letošní tržby díky nové cenové politice až o 1,25 mld. USD. Aktuální průměrná cena předplatného činí 10,31 USD. V příštích měsících se dá očekávat zdražování předplatného i v Evropě a následně po celém světě. Získané prostředky by společnost mohla využít na rozvoj nové produkce a splacení dluhů.


Vývoj uživatelů Netflixu od roku 2012 (včetně neplatících)

zdroj: statista.com

Netflix dosud těžil z velmi slabé konkurence - během posledních pěti let vykazoval vysoce progresivní tempo růstu svých tržeb a pro investory tak představoval jednu z nejrychleji rostoucích společností na trhu. Tržby společnosti ve fiskálním roce 2014 činily 5,5 mld. USD, nicméně o tři roky později však už dosáhly bezmála 11,7 mld. USD a v loňském roce pak činily neuvěřitelných 15,8 mld. USD - meziročně se tak tržby zvýšily o 35 %. Růst však společnost vykazuje i v oblasti čistého zisku, který za fiskální rok 2018 dosáhl na 1,21 mld. USD, což představuje meziroční nárůst o 117 %.

Rostoucí konkurence tak zřejmě bude hrát zcela zásadní roli ve zpomalujícím tempu růstu tržeb a zisku Netflixu - ačkoliv do produkce Netflixu patří oblíbené seriály jako Stranger Things, Narcos, House of Cards či Mindhunter, velmi výrazně by se měla ve sledovanosti projevit ztráta titulů z produkce Marvel Studios, kterou přebrala Disney Plus. Obavy může rovněž evokovat nasycenost amerického trhu, který představuje přibližně 60 mil. uživatelů - Netflix se tak musí soustředit na akviziční činnost mimo USA. Rostoucí konkurence zároveň limituje Netflix v oblasti dalšího zvyšování cen předplatného - zejména služba Disney Plus nastavila poměrně dumpingové ceny.


Amazon

Druhým největším hráčem na trhu je v současnosti služba Prime Video od Amazonu, která má již přes 100 milionů uživatelů. Amazon ji však nabízí v rámci předplatného Prime, což je balíček extra služeb v podobě bezplatného doručení do druhé dne, speciálních slev a dalších. Amazon tuto službu nabízí za 12,99 USD měsíčně. Prime Video však využívá přibližně jen čtvrtina amerických předplatitelů - v tomto ohledu tak výrazně zaostává za Netflixem. Konceptem je Prime Video velmi podobné Netflixu - snoubí se v něm originální a neoriginální pořady a filmy. Nejznámější a nejsledovanější je pravděpodobně pořad The Grand Tour. Stejně jako u Apple a Disney je výhodou Amazonu vysoký rozpočet a nezávislost na příjmech ze služby Prime Video, pro Amazon se jedná víceméně jen o dodatkovou službu pro své klienty.

Vývoj uživatelů Amazon Prime v USA (2015 - 2018)

zdroj: statista.com


Walt Disney Company

Letošním podzimem by měl svoji streamingovou službu s názvem Disney Plus spustit i Walt Disney Company. Pro společnost se jedná o logický krok díky široké základně vlastní tvorby. Disney vlastní práva na všechny filmy a seriály z produkce Marvel a Star Wars. Filmy z obou prostředí se ukázaly v posledních letech jako magnet na peníze a zisky společnosti tak rapidně rostou. Disney bude těžit i z akvizice pořadů společnosti FOX - do jeho portfolia se tak přidá oblíbený pořad The Simpsons a další. Disney Plus by tak měl být největším konkurentem Netflixu - Disney již Netflixu převzal několik pořadů, na které vlastnil práva. Jedná se zejména o seriály z produkce Marvel, které budou pravděpodobně pokračovat právě na Disney Plus. Dle některých odhadů by Disney mohl pro svou službu získat do roku 2021 v USA přes 15 milionů předplatitelů. Velkou výhodou Disney je i široký záběr v mediálním světě - společnost tak nebude závislá pouze na službě Disney Plus. Velkým lákadlem Disney Plus bude i cena předplatného, která začíná na 6,99 USD měsíčně (nebo 69,99 USD za rok), což je výrazně nižší než u konkurence.


Apple

O streamingové službě Apple + toho v současnosti víme pravděpodobně nejméně. Spuštění by mělo být tento podzim a služba by měla být k dispozici ve více než 100 zemích světa. Ke spuštění Apple + navíc nebude zapotřebí žádného zařízení od společnosti Apple. K nacenění služby zatím nejsou žádné informace, ale vzhledem k poměrně malému výběru originálních pořadů se dá předplatné očekávat někde na úrovni Disney Plus. Originální obsah Apple + by měl sestávat z The Morning Show, Amazing Stories od Stevena Spielberga a Oprah. Narozdíl od konkurenčních služeb se Apple + soustředí pouze na originální obsah, neoriginální pořady tak v jeho knihovně nenajdeme. Výhodou Applu je široká základna klientů a prakticky neomezený rozpočet, nevýhodou bude pravděpodobně příliš politicky korektní obsah a absence neoriginální tvorby. Úspěch Apple + tak bude záviset zejména na ceně za předplatné a schopnosti společnosti vytvořit co nejdříve kvalitní pořady.


Jaká je budoucnost?

Na trhu v současnosti působí velké množství dalších společností - například HULU, NBC, HBO Go a další. Celkový trh je tak již dostatečně nasycen a příchod dalších velkých hráčů v podobě Apple a Disney pravděpodobně uškodí již zavedeným službám Netflix a Amazon, u který se dá očekávat postupný pokles tempa růstu nových předplatitelů. Trpět bude zejména Netflix, pro který se jedná o jediný zdroj příjmů. Největším konkurentem bude tak pravděpodobně Disney, který bude těžit z velkého množství originálního obsahu. Je málo pravděpodobné, že si někdo předplatí všechny služby zvláště - na místě by tak mohla být dohoda všech společností a své služby prodávat v rámci jednoho balíčku (jako jsme zvyklí u satelitních programů). Prostoru je však celosvětově dost pro všechny společnosti, musí se ale soustředit na boj o klienty mimo USA, což znamená začít tvořit originální tvorbu v cizích jazycích. 

Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.



Buďte o krok napřed a přihlaste se k odběru novinek!