
Boeing očekává návrat letadel 737 Max na oblohu již v druhé polovině letošního roku. Jak by mohly vypadat akcie Boeingu po návratu letadla 737 Max do služby?
25. 5. 2020
Společnost Boeing se v posledních měsících nemůže vymanit z krizového období. Boeing nejprve doplatil na nehody letadla 737 Max a jejich následné odstavení mimo provoz, které společnost stojí enormní sumy každý měsíc. Současná koronavirová kriza navíc prakticky snížila leteckou dopravu na nulu. Akcie jedné z nejslavnějších společností na světě se tak propadly na roky nevídané hodnoty. Boeing však očekává návrat letadel 737 Max na oblohu již v druhé polovině letošního roku. Jak by mohla vypadat situace Boeingu po návratu letadla 737 Max do služby?
Před pádem letadel 737 Max byl Boeing nejhodnotnějším výrobcem letadel na světě s tržní kapitalizací přes 230 mld. USD. Pád letadel stál Boeing nejprve přes 30 mld. USD na tržní kapitalizaci. Enormní propad cen akcií však přišel až se současnou koronavirovou krizí, která silně zasáhla letecký průmysl. Letecká doprava klesla prakticky na nulu, aerolinky nemají peníze na nákup nových letadel, tím tak trpí celý sektor. Akcie Boeingu se tak propadly ve srovnání s maximem až o 70 %, což byl masivní pokles i ve srovnání s indexem S&P 500. Vývoj akcií společnosti Boing za poslední rok naleznete na grafu níže.
Graf akcií Boeing za 1 rok
Zdroj: Yahoo
Návrat klíčových letadel 737 Max na oblohu by měl být v dohlednu. Letadla byla uzemněna od března 2019 po dvou tragických nehodách v rozmezí pěti měsíců. Za nehodami údajně stál navigační software MCAS, který chybně manévroval se špičkou letadla. Federální úřad pro letectví, který by měl udělit letadlu opětovné povolení, již v lednu vydal nová doporučení pro kontrolu a servis daného letadla. Samotný Boeing očekává opětovnou certifikaci letadel 737 Max v nejbližších týdnech a dodávky zákazníkům by měly být obnoveny v srpnu. I když působí odhady společnosti dosti optimisticky, investoři by si měli položit otázku, jaký vliv bude mít opětovný návrat letadel 737 Max do služby na cenu akcií Boeing?
Boeing má v plánu po opětovné certifikaci letadel mírně snížit tempo výroby ve srovnání s časy před uzemněním. Objem výroby se očekává o 20 - 30 % nižší v příštích letech. O letadla by však měl být zájem a jejich vliv na tržní kapitalizaci společnosti byl odhadnut v rozmezí 10 až 15 mld. USD, což v současnosti představuje poměrně velký nárůst (aktuální tržní kapitalizace společnosti je necelých 78 mld. USD). O současné náladě investorů směrem k akciím vypovídá i trh s opcemi - srpnové call opce jsou v současnosti dražší než put opce, trh tedy očekává růst ceny akcií Boeing. Opční trhy však nelze brát jako záruku, do budoucí ceny akcií Boeing se promítne velké množství faktorů. Zejména pak uvolnění restrikcí způsobených koronavirem. Vysoká volatilita na akciích společnosti však bude pravděpodobně pokračovat i nadále.