Boeing se propadl do ztráty

29.1.2020

Společnost Boeing svými výsledky hospodaření zklamala. Poprvé od roku 1997 se propadla do ztráty a tržby také zaostaly daleko za očekáváním. Společnost tak stále doplácí na problémy s modelem 737 Max. Podívejte se na hospodářské výsledky společnosti za rok 2019.

 

Letecký gigant oznámil velmi slabé výsledky hospodaření za poslední kvartál loňského roku. Celý rok 2019 se nesl ve znamení zákazu létání modelu 737 Max, což se výrazně podepsalo na hospodaření společnosti. Ve srovnání s rekordním rokem 2018 se tak jednalo o výrazné vystřízlivění. Společnost se dostala do problémů v návaznosti na dvě tragické nehody letounů 737 MAX, které si vyžádaly 346 obětí. Od loňského března tak Boeing odepsal přes 60 miliard dolarů ze své tržní kapitalizace.

Tržby za poslední kvartál roku nakonec dosáhly na 17,9 mld. USD, což byl meziroční pokles o hrozivých 37 %. Boeingu příliš nevěřili ani analytici, kteří očekávali tržby na úrovni 21,7 mld. USD. Realita však byla ještě horší. Boeing zklamal i co se týká ziskovosti. Společnost nakonec zakončila kvartál se ztrátou 2,2 mld. USD, což bylo -1,79 USD na akcii a tedy výrazně pod tržním očekáváním dle Wall Street konsensu ve výši 1,73 USD na akcii. V minulém roce měl Boeing ve stejném kvartále zisk 4,17 mld. USD, což činilo 5,93 USD po přepočtení na akcii. Za hrozivými hospodářskými výsledky stojí především razantní pokles počtu dodaných letadel a nových objednávek. Boeing za čtvrtý kvartál dodal pouze 79 nových komerčních letadel, což byl meziroční pokles o 159 kusů. Nejprodávanějším letadlem byl model 787, kterého Boeing dodal klientům 45 kusů. Celkem společnost získala 76 nových objednávek včetně 32 kusů letadla 737 Max.

Graf vývoje cen akcií společnosti Boeing za 1 rok (USD)

zdroj: Yahoo.com  

Za celý fiskální rok 2019 dodala společnost Boeing pouze 380 kusů komerčních letadel, což znamená meziroční pokles o 53 % oproti 806 kusům za fiskální rok 2018. Enormní pokles dodávek byl patrný zejména v rámci klíčové modelové řady 737 - za rok 2019 dodal Boeing těchto letadel pouze 127 kusů, což je o 453 kusů meziročně méně. Při startovací ceně modelů řady 737 okolo 74 mil. USD se tak jedná o výpadek tržeb ve výši přibližně 33 mld. USD. Uzemnění letadel 737 MAX se tak promítlo do hospodaření Boeingu za celý fiskální rok 2019. Tržby společnosti dosáhly na 76,56 mld. USD, což je meziročně o 24,57 mld. méně a Boeing tak reportoval poprvé za 22 let čistou ztrátu a to ve výši 636 mil. USD, což je ve srovnání s čistým ziskem ve výši 10,48 mld. za rok 2018 alarmující.

Rok 2019 byl pro Boeing pravděpodobně nejnáročnějším za dlouhá léta a dá se předpokládat, že se bude s problémy potýkat i v letošním roce. Zcela zásadní roli bude hrát rozhodnutí americké Federální letecké správy o umožnění návratu letadel řady 737 MAX do provozu, které by vedlo k nové vlně objednávek a především odběru již vyrobených a neproplacených letadel. K lepším finančním výsledkům by mělo přispět i uvedení do provozu nového modelu 777 X - to se však neočekává dříve než v příštím roce. Do doby, než budou moci letouny 737 MAX opět létat, se však bude muset Boeing spolehnout na výrobu jiných (méně poptávaných) modelů a zároveň na tržby plynoucí z jiných odvětví. Velmi důležitým sektorem, který poskytuje společnosti Boeing určitou finanční stabilitu, je zbrojařství - divize Defense/Aerospace totiž generuje bezmála třetinu celkových tržeb společnosti.

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery

Autor: Analytické oddělení společnosti Colosseum, a.s.