Další vlna IPO - Pinterest míří na trhy

18.4.2019

Vlna IPO známých jmen v USA pokračuje a na trhy tak dnes vstupuje sociální síť Pinterest. Jaká bude její budoucnost?

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery

Společnost Pinterest vstoupí na newyorskou burzu již dnes a stane se tak první sociální sítí od Snapchatu, která vstoupí na americké akciové trhy. Jedná se tak letos o další velké IPO známé společnosti po Lyft a Levi Strauss. Průběh IPO obou zmíněných společností byl zatím velmi rozdílný - akcie Levi Strauss postupně rostou a Lyft se naopak postupně propadá. Kam se zařadí Pinterest?

Společnost Pinterest vznikla v roce 2010 jako sociální síť, která pomáhá lidem sdílet fotky. V současnosti má Pinterest více než 250 milionů aktivních měsíčních uživatelů, kteří si mohou prohlédnout více než 175 miliard obrázků. V roce 2012 společnost představila mobilní aplikaci, přes kterou v současnosti navštěvuje Pinterest více než 80 % všech uživatelů. Téměř polovina všech uživatelů sociální sítě je z USA. Používání Pinterestu je zcela zdarma, neexistuje ani žádná placená verze.


Hospodaření společnosti

Společnost Pinterest je dalším příkladem ztrátové společnosti, která vstupuje na akciové trhy a řadí se tak po bok Snapchatu či Lyftu. Ačkoliv společnost Pinterest zahájila svůj provoz v roce 2010, první tržby generovala až ve fiskálním roce 2013, a to ve výši 24 mil. USD. V roce 2015 však v důsledku zlepšené monetizace platformy vzrostly tržby na 139 mil. USD, což znamenalo meziroční nárůst o 479 %. Dalším rokem pokračoval silný růst tržeb a společnost vygenerovala 299 mil. USD. Ačkoliv se tržby dařilo navyšovat i ve fiskálním roce 2017 a 2018, společnosti se nepodařilo dosáhnout zisku a zůstává tak dlouhodobě ve ztrátě. Čistá ztráta společnosti v roce 2017 dosáhla na 130 mil. USD a to při tržbách ve výši 473 mil. USD. Fiskální rok 2018 přinesl opět vyšší tržby v celkovém objemu 759 mil. USD, čistá ztráta společnosti se pak snížila na 63 mil. USD. Pro fiskální rok 2019 jsou tržní očekávání ohledně hospodaření společnosti spíše opatrná - dosavadní agresivní růst tržeb by mohl zpomalit, a ty by se tak měly pohybovat okolo 1 mld. USD, což by znamenala přibližně 30% meziroční nárůst.

Srovnání tržeb a aktivních uživatelů Pinterest

zdroj: Crunchbase


Informace k IPO

O vstupu společnosti na NYSE se hovořilo již dlouho, Pinterest se však pro vstup rozhodl až před několika měsíci a samotné IPO proběhne již dnes (18. dubna). Původně se očekávala upisovací cena za akcii v rozmezí 15 až 17 USD, což by ocenilo celou společnost dokonce pod úroveň, na které získala naposledy kapitál od investorů (rok 2017). Hodnota společnosti v posledních letech rapidně rostla - v roce 2012 její cena dosahovala 1,5 mld. USD, progresivní růst tržeb znamenal v následujícím roce zvýšení hodnoty společnosti na 2,5 mld. USD a v roce 2015 již byla valuace stanovena na 11 mld. USD. Poslední prodej podílu ve společnosti pak Pinterest ocenil na 12,3 mld. USD. Vstupní cena byla nakonec stanovena na 19 USD za akcii, což společnost oceňuje lehce nad 13 miliard USD. Samotný Pinterest by si měl prodejem akcií přijít na 1,43 mld. USD. Pinterest se bude obchodovat pod tickerem “PINS”. Manažery emise jsou velké investiční banky Goldman Sachs a JP Morgan.


Jaká je budoucnost Pinterestu?

Vzhledem k již uskutečněnému IPO společnosti Lyft se dá očekávat obdobný průběh. Pinterest má stejně jako Lyft raketový růst tržeb a zatím nedosahuje zisku. Investoři pravděpodobně v prvních dnech nebudou příliš racionální a akcie Pinterestu vyšlou na nadhodnocenou úroveň, ze které budu postupně klesat k ceně při IPO. Budoucnost společnosti bude záviset na tom, zda se jí podaří splnit plán ohledně tržeb přes 1 mld. USD za letošní rok a postupně dosáhnout zisku. Připomeňme jen, že poslední sociální síť Snapchat, která vstoupila na trhy v roce 2017 se propadla o více než 30 % pod cenu při svém IPO.

 

Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.