
Facebook byl jedním z vítězů po koronavirových výprodejích, nyní jej však zřejmě čeká utahování opasků. Velké společnosti stahují své reklamy z jeho stránek kvůli přístupu společnosti k hanlivým komentářům. Kam až se mohou akcie Facebooku propadnout?
29. 6. 2020
Pozice Facebooku mezi sociálními sítěmi působila neotřesitelně. Společnost se otřepala po koronavirové krizi a v minulých dnech dokonce její akcie dosáhly opakovaně historických maxim. Facebook tak působil neporazitelně, v současnosti je však pod tlakem jeho nejdůležitější součást - příjmy z reklam. Jedna velká společnost za druhou ruší své reklamní kampaně na Facebooku a akcie společnosti tak v posledních dnech výrazně padají. Kam až se mohou akcie Facebooku propadnout?
Facebook byl jedním z vítězů po koronavirových výprodejích. Akcie společnosti posílily oproti březnovému minimu až o 78 % a v posledních dnech vytvářely pravidelně nová maxima. Investoři si plně uvědomili sílu technologických společností a index Nasdaq tak poprvé v historii překonal 10 000 bodů. Akciím Facebooku výrazně pomohly i výsledky hospodaření za první kvartál roku. Ukázalo se, že koronavirus neměl na podnikání společnosti výraznější vliv. Tržby meziročně vzrostly o 17 % na 17,74 mld. USD. Zisk se dokonce zdvojnásobil na 4,9 mld. USD. Jedním z nejdůležitějších ukazatelů je pro Facebook počet aktivních měsíčních uživatelů, který minulý kvartál dosáhl na 2,6 miliardy. Meziročně se tak počet uživatelů zvýšil o 10 %. Kromě tržeb a zisků tak rostly i akcie - jejich vývoj za poslední rok je na grafu níže.
Vývoj akcií společnosti Facebook za 1 rok
Zdroj: Yahoo
Facebook však zřejmě čeká utahování opasků. Výhled hospodaření na letošní rok byl nejistý už při oznámení výsledků za první kvartál. Nejistota ohledně stavu ekonomiky by měla zasáhnout i Facebook. Vzhledem k ušlým tržbám se dá očekávat šetření společností na kampaních prostřednictvím Facebooku. Nyní však Facebook čelí novému problému - velké společnosti stahují své reklamy z jeho stránek kvůli přístupu společnosti k hanlivým komentářům. Zasažen je tak nejdůležitější zdroj tržeb a zisků společnosti - reklamní kampaně. Peníze na reklamní kampaně tak stahují společnosti jako Starbucks, Pepsi, Verizon nebo Unilever. Bojkot se týká i sociální sítě Instagram, která Facebooku patří. Některé společnosti stahují své kampaně i z konkurenčního Twitteru. Facebook tak přichází o životně důležité tržby - dle některých odhadů již současná aféra stála Facebook miliardy dolarů.
Na současnou situaci samozřejmě ihned reagoval šéf Facebooku Mark Zuckerberg, který oznámil, že společnost zakáže hanlivé příspěvky u reklam a bude přísněji moderovat obsah všech příspěvků. Facebook přitom efektivně filtruje nenávistné projevy již teď - jeho moderátoři úspěšně odstraní až 90 % všech nenávistných příspěvků. Facebook se stal terčem kriziky zejména kvůli ponechání některých sporných příspěvků prezidenta USA Donalda Trumpa. Ty již začal před nedávnem filtrovat Twitter. Bojkot reklam na Facebooku by měl pokračovat i v červenci a společností, které stahují své reklamy ze sociální sítě, postupně přibývá. Pokud Facebook rychle nezakročí, tak jeho ušlé tržby za každý měsíc budou devastující. Výsledky pro letošní rok měly být zasaženy již nejistým ekonomickým vývojem, bojkot reklam však může mít pro Facebook daleko těžší následky. Akcie společnosti by tak mohly klesnout zpět hluboko pod 200 USD, pokud společnost urychleně nenaláká inzerenty zpět.