Netflix se propadá

19.7.2019
Počet platících uživatelů Netlixu zůstal hluboko za očekáváním a investoři se tak zbavují svých pozic. Netflix během týdne odepsal přes 15 % ceny akcií a jeho budoucnost je nejistá.

 

Lídr na trhu streamingových služeb oznámil znepokojivé výsledky za druhý kvartál. Zejména v USA společnost hojně ztrácí předplatitele, ani v Evropě však není situace růžová. Akcie Netflixu se tak za poslední týden propadly již o více než 15 %. S rostoucí konkurencí a zdražováním předplatného je tak budoucnost Netflixu nejistá. Společnost navíc v příštích měsících přijde o některé klíčové seriály a bude tak nucena ještě více investovat do originální tvorby.

Alarmující hospodářské výsledky

V minulých kvartálech byli investoři zvyklí na potěšující zprávy o enormním růstu počtu platících uživatelů, růstu tržeb či zvyšujícím se zisku. Nyní se však zdá, že to jde s Netflixem tak nějak z kopce. Druhý kvartál letošního fiskálního roku znamenal razantní zpomalení tempa růstu aktivních a platících uživatelů - ačkoliv společnost očekávala nárůst o bezmála 5 milionů uživatelů, dosáhla pouze k 2,83 milionům. Jedná se tak o výrazné zklamání, zvlášť, když na domácím trhu v USA registrovala společnost ztrátu téměř 130 000 uživatelů - očekávání naopak pracovala s odhady nárůstu o 300 000 nových uživatelů. Dosavadní vývoj tak vzbuzuje otázku, zda jsou letošní odhady vedení společnosti vůbec reálné - prozatím společnost počítá s růstem počtu platících uživatelů ve třetím kvartále o 7 milionů, což se aktuálně zdá nereálné. Znamenalo by to totiž, že v USA se společnosti podaří získat bezmála 800 000 nových uživatelů.

Druhý kvartál přinesl Netflixu tržby v celkové výši 4,92 mld. USD, což znamená meziroční nárůst o 26 %, nicméně čistý zisk se snížil na 271 mil. USD a v meziročním srovnání je to pak o 73 mil. méně. Po přepočtení na akcii se čistý zisk Netflixu dostal na 0,6 USD, což je o 16 centů méně než v předchozím kvartálu a o 25 centů méně, než za stejné období ve fiskálním roce 2018. 

Vývoj ceny akcií Netflix

zdroj: yahoo.finance

Konkurence roste

Hospodářské výsledky ovlivnila rostoucí konkurence na poli streamingových služeb. Vlastní služby se chystají v příštích měsících spustit Apple, Disney a Comcast. Netflix sice slabý přírůst nových předplatitelů svedl na nedostatečně zajímavý obsah - i to však souvisí s konkurencí. Některé ze společností, které chystají své streamingové služby, vlastní práva na oblíbené seriály, které se momentálně vysílají na Netflixu. Z Netflixu tak byly postupně staženy některé seriály a u jiných nedojde k natočení dalších sérií. Jedná se zejména o seriály z produkce Marvel, na která má práva Disney. AT&T již oznámilo, že v roce 2020 stáhne z Netflixu oblíbený seriál Přátelé a přesune ho na HBO Max. Comcast oznámil stažení seriálu The Office v roce 2021 a přesun na jeho vlastní servis. Netflix tak bude nucen investovat více prostředků do vlastní produkce, což by mohlo dlouhodobě ovlivnit zisky. 

Společnost Netflix si však stále udržuje pozici světové jedničky v oblasti streamingových služeb. Projekce pro příští roky neočekávají, že by některá z konkurenčních společností měla postavení Netflixu nějak výrazně ohrozit. Hrozbou pro Netflix je však zejména tříštění uživatelů a pokles předplatitelů na domácím trhu. Uživatelé budou mít již brzy možnost zvolit si mezi Netflixem, Amazon Prime, HBO Max, HULU, Disney+, Apple+ a dalšími službami. Americké uživatele by od předplacení Netflixu mohlo odradit i neustálé zdražování. Naposledy se cena základního předplatného zvýšila o 1 USD na 9 USD měsíčně. Standardní a prémiové předplatné se zdražilo o 2 USD měsíčně (13 a 16 USD). V příštích měsících se dá očekávat zdražování předplatného i v Evropě a následně po celém světě. Zvýšení cen předplatného sice může krátkodobě znamenat nárůst tržeb a zisku, ale dlouhodobě může odradit další uživatele.

Rostoucí konkurence tak zřejmě bude hrát zcela zásadní roli ve zpomalujícím tempu růstu tržeb a zisku Netflixu - ačkoliv do produkce Netflixu patří oblíbené seriály jako Stranger Things, Narcos, House of Cards či Mindhunter, velmi výrazně by se měla ve sledovanosti projevit ztráta titulů z produkce Marvel Studios, kterou přebrala Disney Plus. Obavy může rovněž evokovat nasycenost amerického trhu, který představuje přibližně 60 mil. uživatelů - Netflix se tak musí soustředit na akviziční činnost mimo USA. Rostoucí konkurence zároveň limituje Netflix v oblasti dalšího zvyšování cen předplatného - zejména služba Disney Plus nastavila poměrně dumpingové ceny.

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery


Autoři: Tomáš Turna a Petr Lajsek, analytici Colosseum, a.s.