
Technologická společnost Nikola Corporation se po svém IPO stala mezi investory hitem. V současnosti je tak dokonce cennější než legendární automobilka Ford. Společnost však zatím nemá žádný produkt ani továrnu. Jedná se o geniální nápad, nebo podvod?
10. 6. 2020
Na akciové trhy minulý týden vstoupila technologická společnost Nikola, která se zabývá vývojem vodíkem poháněných nákladních vozů. Kapitalizace společnosti po pár dnech raketově vzrostla a v současnosti je tak Nikola dokonce cennější než legendární automobilka Ford. Nikola však zatím neprodukuje žádné nákladní vozy, nemá dokonce ani postavenou továrnu. Na společnost bez historických výsledků se tak zdá zmíněná kapitalizace dosti přehnaná. Jedná se o geniální nápad, který bude další Teslou, nebo podvod?
Společnost Nikola Motor Company byla založena v roce 2014 v americkém Utahu. Jak již název vypovídá, tak společnost nese jméno slavného vynálezce Nikoly Tesly. Společnost byla založena Trevorem Miltonem, který do té doby neúspěšně podnikal v e-commerce a hybridních technologiích. Mazi plánované produkty patří nákladní vozy Nikola One a Nikola Two, které jsou plánované pro americký trh. Pro evropský, asijský a australský trh společnost plánuje výrobu nákladního vozu Nikola Tre ve spolupráci se společností Iveco. Mezi další očekávané produkty patří pickup Nikola Badger a vojenské vozidlo Nikola Reckless. Nikola se letos spojila se společností VectoIQ Corporation a nově vzniklá společnost tak nese Nikola Corporation. Společnost vstoupila na burzu Nasdaq minulý čtvrtek a její akcie v posledních dnech vystřelily o více než 100 %. Vývoj akcií společnosti Nikola Corporation od IPO je na grafu níže.
Vývoj akcií Nikola Corporation od IPO
Zdroj: Yahoo
IPO společnosti se stalo velkým úspěchem mezi investory, kteří považují Nikola Corporation za další Teslu. Narozdíl od Tesly však Nikola plánuje využití vodíku, v čemž vidí investoři velký potenciál. Největší důvod k úsměvu měl Trevor Milton, jehož podíl ve společnosti měl v okamžiku vstupu na burzu hodnotu 4,6 mld. USD. V pondělí však akcie posílily o více než 100 % po oznámení, že rezervační systémy na automobil Badger budou spuštěny 29. června. V současnosti se tak kapitalizace společnosti pohybuje kolem 29 mld. USD, což je dokonce více než aktuální hodnota legendární automobilky Ford. Hodnota podílu Trevora Miltona tak narostla na 9 mld. USD. Jednoznačně se tedy nabízí otázka, zda je tato kapitalizace oprávněná?
Geniální nápad, nebo podvod?
Kapitalizace téměř 30 mld. USD se zdá naprosto přehnaná. Jen pro porovnání - automobilka Tesla již při této kapitalizaci produkovala Model S a chystala Model X. Nikola Corporation však má v současnosti pouze k dispozici několik plánovaných produktů, prototypů a rezervací. Aktuálně společnost nemá ani kde dané vozy vyrábět. Nikola loni koupila pozemek v americké Arizoně, kde by měla letos začít stavba továrny a produkce nákladních vozů se tak očekává od roku 2021. Od roku 2023 plánuje společnost produkci 35 000 až 50 000 vozů ročně. Nákladní vozy poháněné vodíkem mají rozhodně svá lákadla a od roku 2016 již společnost údajně získala 14 000 objednávek v hodnotě 10 mld. USD. Až 800 nákladních vozů by měla odebrat společnost Anheuser - Busch. Dle některých odhadů však společnost své objednávky výrazně nafukuje. Otázkou také je technologická stránka vodíkem poháněných nákladních vozů.
Nikola One, zdroj: nikolamotor.com
Trevor Milton měl před založením společnosti pramalé zkušenosti s elektromobily a vodíkovými pohony. Ve společnosti se obklopil mladými lidmi, kteří sice měli velký zápal, ale svými vědomostmi a zkušenostmi na tom byli podobně. Na tom sice nemusí být nic špatného, dané odvětví je však velmi technologicky náročné. V současnosti vodíkem poháněné nákladní vozy vyrábí prakticky jen Toyota ve spojení se společností Kenworth. Toyota je jednou z největších automobilek na světě a výzkumu vodíkových pohonů se věnuje již několik dekád. Vodíkové nákladní vozy Toyota již jezdí v Kalifornii pro společnost UPS a jejich dojezd je přibližně 300 mil na 60 kg vodíku. Společnost Nikola u svých nákladních vozů předpokládá dojezd až 700 mil při 80 kg vodíku. Taková čísla se zdají být nereálná. Společnost je navíc závislá na technologiích třetích stran a například v Evropě bude vozy vyrábět díky spolupráci s automobilkou Iveco.
Oázkou je také nacenění produktů - průměrná cena nákladního vozu společnosti Nikola by měla být kolem 760 tisíc USD. Toyota však náklady na své nákladní vozy zatím odhaduje na 3 mil. USD na kus. Náklady sice postupně budou klesat s novými technologiemi a rozšiřováním produkce, odhady společnosti Nikola jsou však i tak podezřele levné. Společnost Nikola Corporation tak v současnosti spíše než Teslu připomíná Theranos - zdravotní startup, který sliboval revoluci v testování krve. Theranos postupně nabral miliardy od investorů a jeho kapitalizace raketově rostla. Ze zakladatelky Elizabeth Holmes tak udělal miliardářku a jednu z nejslavnějších vědkyň v USA. Postupně však vyšlo najevo, že společnost není schopna dostát svým slibům a celý její byznysový model je víceméně podvod. Příběh společnosti Nikola samozřejmě může skončit podobným úspěchem jako konkurenční Tesla, zatím je však velmi daleko. Investoři by tak měli být velmi opatrní a investici do společnosti Nikola důkladně promyslet.