
Komentář analytika k automobilkám Nikola a Nio pro server Investičníweb.cz.
13. 8. 2020
Nikola Corp.
IPO společnosti se v červnu stalo velkým úspěchem mezi investory, kteří považovali Nikola Corporation za další Teslu. Narozdíl od Tesly však Nikola plánuje využití vodíku, v čemž vidí investoři velký potenciál. Největší důvod k úsměvu měl Trevor Milton, jehož podíl ve společnosti měl v okamžiku vstupu na burzu hodnotu 4,6 mld. USD. Chvílemi se kapitalizace společnosti pohybovala i nad 30 mld. USD, což bylo dokonce více než byla hodnota legendární automobilky Ford. Hodnota podílu Trevora Miltona tak narostla na 9 mld. USD. Zmíněná kapitalizace však byla naprosto přehnaná, postupně tak začaly akcie společnosti padat. V současnosti se dokonce obchodují o 70 % níže, než byla maxima. Jen v minulém týdnu akcie spadly o 22 %. Jaké jsou důvody tohoto pádu?
Trevor Milton měl před založením společnosti pramalé zkušenosti s elektromobily a vodíkovými pohony. Ve společnosti se obklopil mladými lidmi, kteří sice měli velký zápal, ale svými vědomostmi a zkušenostmi na tom byli podobně. Na tom sice nemusí být nic špatného, dané odvětví je však velmi technologicky náročné. V současnosti vodíkem poháněné nákladní vozy vyrábí prakticky jen Toyota ve spojení se společností Kenworth. Toyota je jednou z největších automobilek na světě a výzkumu vodíkových pohonů se věnuje již několik dekád. Vodíkové nákladní vozy Toyota již jezdí v Kalifornii pro společnost UPS a jejich dojezd je přibližně 300 mil na 60 kg vodíku. Společnost Nikola u svých nákladních vozů předpokládá dojezd až 700 mil při 80 kg vodíku. Taková čísla se zdají být nereálná. Společnost je navíc závislá na technologiích třetích stran a například v Evropě bude vozy vyrábět díky spolupráci s automobilkou Iveco.
Investoři by tak měli být velmi opatrní a investici do společnosti Nikola důkladně promyslet i při současných cenách. Příliš důvěryhodně nepůsobí ani záměr společnosti prodat dalších 24 milionů akcií bez relevantního důvodu. Vedení společnosti se tak očividně snaží co nejvíce zbohatnout, na což logicky příliš dobře nereaguje trh.
Nio Inc.
Čínská automobilka NIO od svého vstupu na burzu příliš investorů nenadchla. Společnost se sice mohla pochlubit poměrně zajímavě rostoucími tržbami, ztráty však rostly podobným tempem. NIO navíc působí pouze v Číně. V letošním roce se však akciím společnosti nebývale dařilo - od začátku roku posílily o téměř 200 %. Hlavním důvodem byly pozitivní zprávy ohledně rostoucích prodejů po koronaviru a zajištění financování od vlády. Jako důvod nebývalého růstu vidím i šílenství investorů kolem automobilky Tesla. Investoři hledají na trzích “další Teslu” a někteří tak vsadili právě na NIO. V současnosti se tak akcie společnosti mohou zdát poměrně předražené a investoři mohou očekávat poměrně vysokou volatilitu. Z dlouhodobého pohledu však čínští výrobci EV mohou dávat smysl - Čína chce do 5 let zvýšit podíl elektromobilů na celém trhu na 25 %. Jen pro srovnání byl jejich podíl v loňském roce kolem 5 %. Prostoru tak na čínském trhu bude více než dost. Automobilce NIO by rozhodně prospěla i expanze na trh v Severní Americe a Evropě. Větší potenciál tak v současné době má spíše automobilka Nio.
Celý komentář k automobilkám Nikola a NIO ze serveru investicniweb.cz nalezene zde.