Pád Thomas Cook: první oběť brexitu?

23.10.2019 

Tradiční cestovní společnosti prožívají krizové období vlivem konkurence nízkonákladových aerolinek a poskytovatelů levného ubytování. První obětí se minulý měsíc stala společnost Thomas Cook. Budou následovat další?

 

Pád nejslavnější britské cestovní společnosti Thomas Cook minulý měsíc doslova šokoval veřejnost. Ještě překvapenější bylo více než 150 000 turistů, kteří se ocitli v cizí zemi bez jistoty návratu do své domoviny. Ač se může zdát náhlý krach Thomas Cook jako překvapivý, okolnosti ukazují, že pád společnosti byl naopak nevyhnutelný. Na bankrotu se podílel zejména negativní vliv brexitu a nepovedené akvizice společnosti. Jedná se tak o počátek krize cestovatelských společností?

Společnost Thomas Cook vznikla v roce 1841 a postupně se vyvinula v jednu z největších cestovních společností na světě. Thomas Cook měl roční tržby přes 9 mld. GBP, více než 19 milionů zákazníků v 16 zemích a zaměstnával přes 22 000 zaměstnanců. Co stálo za krachem této legendární cestovní společnosti? Hlavní roli beze sporu hrála nejistota ohledně vystoupení Velké Británie z Evropské Unie. Poptávka Britů po dovolených se tak výrazně snížila a s tím i tržby Thomas Cook. Nejistota ohledně brexitu měla za následek i značnou nestabilitu britské libry, která snížila ochotu britských občanů cestovat za hranice. S pádem libry se logicky staly zahraniční dovolené pro Brity o dost nákladnější. V posledních letech navíc společnosti výrazně rostla konkurence v podobě nízkonákladových leteckých společností (jako jsou EasyJet, RyanAir a například WizzAir) a poskytovatelů levného ubytování jako například booking.com, Expedia a AirBnB. Lidé si tak v posledních letech zvykli skládat si své dovolené dohromady vlastními silami prostřednictvím zmíněných společností a byznys model Thomas Cook se tak stal spíše přežitkem. 


Tragické výsledky a akvizice

Proti Thomas Cook však kromě brexitu a konkurence hovořilo několik dalších negativních faktorů, které měly společně za následek pád společnosti. Prvním bylo velmi teplé léto roku 2018, které se promítlo do výrazného snížení poptávky po dovolených u moře na podzim a v zimě. Negativní vliv měly i teroristické útoky v Egyptě, Tunisku a Turecku - všechny zmíněné země patřily mezi velmi oblíbené turistické destinace. Společnost tak i díky tomu vykázala v prvním pololetí letošního roku kolosální a těžko udržitelnou ztrátu ve výši 1,5 mld. GBP. Dalším negativním faktorem bylo vysoké zadlužení, které tížilo Thomas Cook. V době pádu společnost dlužila více než 2,1 mld. GBP. Thomas Cook navíc doplatil i na nedostatek vlastněných aktiv (letadel a budov), která mohla pokrýt ztráty. Většina letadel podskupiny Thomas Cook Airlines byla provozována formou leasingu.

Na záchranu měl přispěchat největší akcionář ve společnosti - čínská skupina Fosun. Ani ta však nedokázala zachránit Thomas Cook před nátlakem bank, které požadovaly okamžitou splátku dluhu ve výši 200 mil. GBP. Stejné banky již společnost jednou v historii zachránily - v roce 2010 se Thomas Cook dostal blízko ke krachu a bez půjčky od bank by k němu pravděpodobně došlo. Diskutabilní byly i některá rozhodnutí vedení společnosti. Thomas Cook nevyplácel akcionářům žádnou dividendu od roku 2011, v roce 2017 a 2018 se však vedení společnosti rozhodlo vyplatit dividendu i přes ztrátu, chatrné finanční zdraví společnosti a vysoké zadlužení. Pád společnosti v posledních měsících je znázorněn na grafu níže.

Pád Thomas Cook

zdroj: statista.com

Většinu dluhu společnost nakumulovala vinou nepovedených akvizic. Tou nejhorší byla pravděpodobně fúze s konkurenční britskou společností MyTravel v roce 2007. Tato fúze měla jako výsledek vytvořit giganta v oblasti cestovních kanceláří s působením po celém světě. Nakonec se však ukázala jako velmi drahý krok mimo. Zadlužení nově vzniklé společnosti Thomas Cook Group velmi rychle rostlo kvůli nákladům na propojení, které se nikdy úplně nepodařilo i kvůli špatnému načasování spojení do období právě probíhající hospodářské krize. I kvůli odpisu této nepovedené fúze společnost vykázala tak obří ztrátu v prvním pololetí 2019. Vliv odpisu společnosti MyTravel na celkovou ztrátu v prvním pololetí letošního roku byl odhadnut ve výši 1,1 mld. GBP.


Další oběti na obzoru?

Pád Thomas Cook byl dá se říci počátkem převratu v oblasti cestování. Byznys model cestovních společností již není dlouhodobě udržitelný a pády dalších společností tak pravděpodobně budou následovat. V současné době, kdy má každý přístup na internet prakticky odkudkoliv, je již kompletní balíček služeb spojených s cestováním spíše přežitkem. Vyřízení letenek, ubytování a víza si lze zařídit samostatně a  za daleko nižší náklady. Neustále však samozřejmě existují lidé, kteří si rádi připlatí za podobný komfort, jejich podíl na trhu se však bude pravděpodobně dále snižovat.

Růžové to nebude ani mezi aerolinkami a hoteliéry. Konkurence mezi aerolinkami je tužší než kdy předtím a nedávné krachy nízkonákladových leteckých společností Monarch Airlines, Flybmi, Germania a Air Berlin to jen dokládají. Leteckým společnostem se navíc výrazně zvyšují náklady a výhled na ziskovost pro rok 2019 pro celý sektor očekává meziroční pokles o 7,5 mld. USD na 28 mld. USD (IATA - International Air Transport Association). Dá se tak očekávat, že v dlouhém období přežijí pouze ti nejsilnější, kteří si následně rozdělí trh. Tržby provozovatelů hotelů se zase snižují kvůli konkurenci v podobě společnosti AirBnB, jejíž oblíbenost prudce roste. 

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery

Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.