
20.6.2019
Na newyorskou burzu míří další technologický startup - Slack Technologies. Bude podobně úspěšný jako Pinterest, nebo propadne?
20. 6. 2019
Na newyorskou burzu dnes vstoupí další známá technologická společnost - Slack Technologies Inc. IPO jsme v průběhu posledních měsíců zažili již několik, jejich úspěšnost se zatím však výrazně liší. Jasným vítězem je doposud společnost Beyond Meat, která si za několik týdnů po svém vstupu na trhy připsala již více než 400% zisky. Nad cenou při IPO se momentálně obchodují i akcie společnosti Pinterest. Ztrácejí naopak obě přepravní služby Uber a Lyft. Kam se zařadí Slack?
Slack Technologies je poměrně mladou společností - vznikla teprve v roce 2013. Společnost vyvinula pracovní software na cloudové bázi, který umožňuje klientům společně pracovat na daném projektu a zároveň usnadňuje komunikaci. Software je kompatibilní se všemi známými operačními systémy jak na počítačích, tak na mobilních telefonech. Strategií společnosti bylo v posledních letech zdokonalovat svůj software prostřednictvím akvizicí. V roce 2015 koupil Slack společnost Screenhero, která vylepšila sdílení obrazovky a video komunikaci mezi klienty. V loňském roce dokončil Slack akvizici společností HipChat a Stride, které pomohou zdokonalit online komunikaci.
V současnosti využívá Slack více než 10 milionů lidí na denní bázi a počet odeslaných zpráv za týden již přesahuje 1 miliardu. Slack je nabízen jako tzv. freemium software, což znamená dva typy verzí - zdarma a placenou. Placená verze nabízí extra nástroje a výhody oproti té zdarma. V současnosti využívá placenou verzi přes 600 tisíc organizací s třemi a více zaměstnanci. Také více než 60 společností ze seznamu Fortune 100 využívá placenou verzi Slack. Přes 500 tisíc organizací momentálně využívá neplacenou verzi, ale díky úspěšnosti konverze neplatících klientů na platící se dá očekávat další nárůst klientů využívajících placenou verzi.
Růst tržeb i velká ztráta
Stejně jako výše zmíněné společnosti se zatím i Slack opírá o rapidní meziroční nárůst tržeb. Tržby společnosti se meziročně zvýšily o 82 % na 400 mil. USD (za fiskální rok končící 31. ledna 2019). Počet klientů využívajících placenou verzi meziročně narostl o 45 %. Za poslední fiskální rok společnost ztratila 140,7 mil. USD, což byla stejná hodnota jako o rok dříve. Pro letošní rok se očekává další nárůst tržeb i ztrát. V prvním kvartále společnost reportovala tržby 135 mil. USD, což byl meziroční nárůst o 55 mil. USD. Ztráta se však propadla ze 25 mil. USD na 32 mil. USD. Pro současný kvartál se očekává růst tržeb o 52 % na 140 mil. USD a za celý rok by tržby měly dosáhnout až na 600 mil. USD. Vývoj tržeb v posledních letech včetně očekávání na fiskální rok 2020 je na grafu níže. Ztrátovost není u technologických startupů nic neobvyklého - tyto společností živí zejména externí kapitál od investorů. Získané zdroje prostřednictvím prodeje podílu reinvestují do reklamy a vývoje.
Vývoj tržeb Slack od roku 2016 (v mil. USD)
* Odhad společnosti pro fiskální rok 2020
zdroj: Slack
Informace ke vstupu na burzu
Akcie Slack Technologies vstoupí na newyorskou burzu již dnes pod tickerem “WORK”. Cena za jednu akcii byla stanovena na 26 USD, což by společnost ocenilo na téměř 16 mld. USD. Při prodeji podílu v roce 2015 byla společnost oceněna na 2,8 mld. USD. V loňském roce již bylo ocenění společnosti téměř 8 md. USD. Slack zvolil jinou cestu vstupu na burzu než ostatní společnosti - místo IPO společnost zvolila DPO. DPO (neboli direct public offering) je přímá kotace na burze, společnost tak ušetří velké náklady za upisovací poplatky a roadshow pro korporátní investory před samotným vstupem na burzu. Poslední společností co zvolila DPO bylo Spotify v loňském roce. Akcie Spotify v prvních dnech výrazně rostly, dnes se však obchodují jen přibližně 10 % nad cenou při vstupu na trhy a 25 % pod ročním maximem.
Jaká bude budoucnost?
Business model společnosti Slack se dlouhodobě ukazuje jako povedený a růst tržeb i poměr konverze z neplacené verze do placené je pozitivní. Pro budoucnost společnosti bude klíčové zachovat růstové tržby a snižovat ztrátu. Investoři dříve nebo později budou požadovat ziskovost a případně i dividendy. Vstup Slacku na burzu by se dal vzdáleně přirovnat IPO Pinterestu. Akcie Pinterestu hned první den vzrostly o 25 % a většinu zisků si udržely do teď. Pinterest však pár dní před samotným IPO snížil upisovací cenu, což evokovalo vyšší tempo růstu. U Slack se dá očekávat mírný růst, klíčové poté bude první oznámení výsledků hospodaření po vstupu na burzu a další růst tržeb.
Autor: Petr Lajsek, analytik společnosti Colosseum, a.s.