
21.8.2019
Společnost AirBnB pomalu míří na akciové trhy. Narozdíl od většiny technologických společností je před svým IPO zisková. Má tak vyšší šanci uspět?
21. 8. 2019
Slavná americká společnost AirBnB, která poskytuje ubytovací služby, se chystá vstoupit na akciové trhy. V letošním roce se tak již jedná o několikáté velké IPO. Byznys model společnosti se ukazuje jako velmi úspěšný a tržby AirBnB pravidelně rostou. Na rozdíl od většiny technologických společností vstupujících na burzu je AirBnB v současnosti ziskové. Co můžeme očekávat od tohoto IPO a kam se tato společnost zařadí?
Společnost AirBnB vznikla v roce 2008 jako internetová stránka, která nabízí možnosti pronajmutí ubytování. Od svého založení společnost raketově rostla zejména díky externím investorům a pravidelným akvizicím. AirBnb se soustředilo na převzetí konkurentů v Německu (Accoleo), Anglii (CrashPadder) a například Kanadě (Luxury Retreats International). Mezi další akvizice patří průvodce NabeWise, cestovatelské fórum Localmind, crowdfundingový web Tilt.com a naposledy v letošním roce společnosti HotelTonight a Urbandoor. I díky strategickým akvizicím tak společnost rapidně roste. Za poslední čtyři roky se počet zaměstnanců zečtyřnásobil. Zajímavé jsou i statistiky ohledně klientely. Každý den se v současnosti přes AirBnB ubytuje přes 2 miliony lidí. Celkový počet ubytovaných lidí od začátku společnosti již dosahuje téměř 500 milionů. Více než 50 % uživatelů se navíc pravidelně vrací a dále užívá služby společnosti. AirBnB nabízí více než 6 milionů nabídek na ubytování ve více než 190 zemích světa.
Tržby společnosti v posledních letech raketově rostly. I přes nedostatek zpráv ohledně hospodářských výsledků jsou dostupné informace velmi zajímavé. V roce 2017 dosáhla společnost tržeb 2,6 mld. USD a zisku 93 mil. USD. V loňském roce se tržby zvýšily o 40 % na 3,6 mld. USD. To sice není podobný růst jako mezi lety 2014 a 2015, kdy tržby vzrostly o 113 %, ale i tak se společnosti jednoznačně daří naplňovat očekávání investorů. Dle projekcí by již v roce 2020 měly tržby společnosti dosáhnout na 8,5 mld. USD. S růstem úspěchu AirBnB trpí zejména hotely, které každým rokem přicházejí o více peněz na tržbách. Na grafu níže můžete vidět indexované srovnání vývoje tržeb hlavních hotelů a AirBnB v USA od roku 2013.
AirBnB vs. americké hotely
zdroj: statista.com
Ocenění společnosti se dá dobře odhadnout na základě prodeje podílu externím investorům. Celkově společnost získala od investorů již přes 4,4 mld. USD. První investicí bylo 20 000 USD v roce 2009. V roce 2014 již společnost získala 450 mil. USD, což AirBnB ocenilo na 10 mld. USD. V roce 2016 pak získalo AirBnB 555 mil. USD od Google Capital, což společnost ocenilo na 30 mld. USD. Poslední prodej akcií v letošním roce (kus za 120 USD) ocenil firmu na 38 mld. USD. Současné ocenění je tak vyšší než u konkurence v podobě společností Expedia (18 mld. USD) a Hilton Hotels (25 mld. USD). Konkurenční Booking Holdings má pro porovnání v současnosti tržní kapitalizaci 82 mld. USD.
Kdy se tedy dočkáme IPO AirBnB? V současnosti se hovoří o konci roku 2019, nebo začátku roku 2020. AirBnB nikam nespěchá - narozdíl od společností Lyft a Uber nemá přímého konkurenta, se kterým by soupeřil o investory. AirBnB má navíc údajně přes 3,5 mld. USD v hotovosti, nemá tak akutní potřebu získat nový kapitál. Uber i Lyft po vstupu na akciové trhy zatím investorům moc radosti nepřinesly. IPO AirBnB by však mohlo mít opačný průběh. Společnost je zisková a tržby nezastavitelně rostou, projekce ohledně budoucích tržeb je slibná. Společnost navíc nemá v podstatě žádného blízkého konkurenta a enormní prostor pro další růst - jen v USA dosáhly hotely v roce 2018 přes 200 mld. USD na tržbách. Na bližší informace si však budeme muset počkat až do zveřejnění emisní dokumentace před samotným vstupem na akciové trhy - AirBnb tak bude muset odhalit své hospodářské výsledky a investoři tak budou mít více informací.
Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.