Ztrátové společnosti vjíždí na burzu

11.3.2019

Na akciové trhy míří slavná jména jako Lyft, Uber a AirBnB. Tyto společnosti však mají problém dosáhnout zisku. Má smysl do nich investovat?

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery

Sezóna IPO na amerických trzích začíná. V příštích měsících se na burzovní trhy chystá vstoupit několik slavných jmen - Lyft, Uber, AirBnB či například Slack. Všechny zmíněné společnosti ale v současné době bojují se ztrátovostí. Vstup ztrátových společností na akciové trhy však není nic výjimečného - v roce 2018 bylo přes 80 % všech společností vstupujících na americké akciové trhy ve ztrátě. V tomto článku si blíže představíme Lyft a Uber a ukážeme si, zda má smysl investovat do ztrátových společností po IPO.

Lyft jako první

Nejblíže IPO je v současnosti pravděpodobně provozovatel alternativních taxi služeb Lyft, který předložil dokumenty nutné pro vstup na trhy na začátku března. Oficiální datum IPO zatím nebylo stanoveno, očekává se však nejdříve někdy na přelomu března a dubna. Společnost by se měla obchodovat pod tickerem LYFT. Z dokumentů je jasné, že Lyft cílí na tržní kapitalizaci až 25 mld. USD. Investice do IPO jsou však zpravidla velmi nejistou záležitostí a akcie bývají nadměrně volatilní. Pravděpodobnější je spíše ocenění společnosti v rozmezí 15 až 22 mld. USD. Na přesnou cenu akcií v rámci IPO si budeme muset počkat na den před samotným vstupem na trh.

Ziskovost v nedohlednu

Lyft poskytl v upisovací dokumentaci také své hospodářské výsledky za poslední 3 fiskální roky. Tržby stabilně narůstaly - v roce 2016 měl Lyft tržby 343 mil. USD, o rok později již 1,05 mld. USD a vloni dokonce 2,15 mld. USD. Za 3 roky se mu tak povedlo navýšit tržby o téměř 500 %. Ziskovost společnosti však výrazně pokulhává. Lyft se zatím za své působení nepodíval do zelených čísel a nevygeneroval tak jediný dolar zisku. V roce 2016 měla společnost ztrátu 682 mil. USD, o rok později 688 mil. USD a vloni pak 911 mil. USD. Jako důvod uvedla společnost vývoj platformy, marketing a rozsáhlý výzkum. V posledních letech se Lyft soustředil zejména na růst báze řidičů a zákazníků a využíval k tomu kapitál od externích investorů, ziskovost pro něj tedy nebyla na prvním místě. Dá se očekávat, že pokud Lyft zachová tempo svého dosavadního růstu a zároveň částečně omezí investice do reklamy a vývoje, dočká se v příštích letech zisku. V posledních letech se i zdá, že pro investory do technologických společností je důležitější růst než ziskovost. V grafu níže můžete vidět rostoucí základnu řidičů jezdících pro Lyft.

Počet aktivních řidičů Lyft (v milionech)

 

zdroj: investing.com


I Uber ztrácí

Na vstup na americké akciové trhy se v příštích měsících chystá i největší konkurent Lyftu - společnost Uber. Uber je naprostým lídrem na americkém trhu alternativních taxi, jeho tržní podíl činí téměř 78 %. Konkurenční Lyft má pouze 20% podíl na trhu. Pod společnost Uber navíc spadají i oblíbené brandy Uber Eats a Uber Freight. Tržní kapitalizace Uberu by tak mohla dosáhnout až na 100 mld. USD. Současné odhady však kalkulují s kapitalizací v rozmezí 75 až 120 mld. USD. Ani Uber však v současnosti nedosahuje zisku. Za rok 2018 reportovala společnost ztrátu ve výši 1,8 mld. USD při tržbách 11,3 mld. USD. Tržby se však meziročně zvýšily o 43 % a ztráta poklesla o 400 mil. USD. Uber tak zachovává rapidní tempo růstu a stejně jako Lyft ho nemusí současná ztráta až tolik trápit - Uber se těší z velkého zájmu externích investorů, kteří dodávají tolik potřebný kapitál pro zachování růstu. Na grafu níže můžete vidět vývoj bookings (tržby před zaplacením řidičům), čistých tržeb a zisku/ztrát. 

Uber - vývoj tržeb a zisku/ztrát (v mld. USD) 

zdroj: uber.com


Proč investovat do ztrátových společností?

Ztrátovost společností mířících na akciové trhy se již stává běžným úkazem. V roce 2018 bylo přes 80 % společností vstupujících na americké akciové trhy ve ztrátě rok před samotným IPO. U technologických společností pak toto číslo dosahuje téměř 85 %. To jsou hodnoty, které můžeme historicky porovnat snad jen s rokem 2000, kdy praskla dotcom bublina, které předcházelo období masivního počtu IPO technologických společností. Srovnání počtu ztrátových společností mířících na trhy můžete vidět na grafu níže. Červeně označené jsou technologická IPO, šedě označené jsou všechna IPO.

Ztrátové americké IPO od roku 1980

zdroj: recode.net

Velký podíl na zvýšeném počtu vstupů ztrátových společností na akciové trhy mají zejména biotechnologické společnosti. Většina těchto společností nemá při vstupu žádný zisk ani produkt, snaží se tak získat kapitál potřebný pro nákladné klinické testy. Akcie těchto společností jsou tudíž velmi riskantní - mohou investorům hodně ztratit i získat. Investoři většinou bývají specialisté na biotechnologický sektor nebo dokonce i velké farmaceutické společnosti, které nakupují patenty vlastněné těmito společnostmi.

Vzhledem k výše zmíněnému se tak logicky nabízí otázka - má smysl do ztrátových IPO investovat? Nejprve bychom měli připomenout, že investice do jakéhokoliv IPO je značně riziková - většina společností nemá dostatek historických dat, aby byla správně oceněna. K ustálení ceny tak dojde většinou až po několika týdnech obchodování. Při IPO tak může investor hodně vydělat, ale i prodělat. Odpovědí na výše zmíněnou otázku může být příklad v podobě společnosti Amazon. Tento retailový gigant byl známý raketovým růstem tržeb při minimálních ziscích či ztrátách a výrazných strategických akvizicích a investicích. Jeho ziskovost v posledních letech raketově roste a Amazon je jednou z nejhodnotnějších společností na světě. To samozřejmě neznamená, že Uber nebo Lyft budou dalším Amazonem. U těchto společností je klíčový zejména růst a investice do budoucna. Kdyby v současnosti omezily investice do výzkumu a reklamy, mohly by být ziskové. V okamžiku, kdy po vstupu na akciové trhy tyto společnosti dosáhnout poprvé zisku, budou si investoři mnout ruce.

Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery