
4.10.2018
Jestli se bude Aston Martinu dařit obdobně jako Ferrari je ve hvězdách.
Slavný výrobce luxusních automobilů Aston Martin vstoupil tento týden na londýnskou burzu. Prostřednictvím IPO společnost nabídla 25 % svých akcií. Automobilka stará 105 let tak následuje kroky konkurenčního Ferrari, které vstoupilo na trhy v roce 2015. Jedná se o vůbec první IPO britského výrobce automobilů po několika desetiletích. V tomto článku shrneme dění kolem IPO a podíváme se na výhled do budoucna.
Aston Martin vstoupil na londýnskou burzu za 19 GBP za akcii, což společnost ocenilo lehce přes 4 mld. GBP. Původní odhady automobilky počítaly s cenou akcie až 22,50 GBP a oceněním přes 5 mld. GBP. Během prvního dne podmíněného obchodování se cena akcie propadla až na 17,75 GBP. CEO společnosti Andy Palmer však neztrácel hlavu: “Trvalo nám 105 let než jsme vstoupili na trhy, takže první dny obchodování nás netrápí.”
Aston Martin graf zdroj: bloomberg
analýzy a vzdělávací články zdarma

Poměrně velké obavy vyvolává hospodaření společnosti, která byla za fiskální rok 2016 ve značné ztrátě (před zdaněním) - 163 mil. GBP. Rok 2017 byl o něco úspěšnějším, když se tržby meziročně zvýšily o 48 % a dosáhly na celkových 876 mil. GBP, zisk před zdaněním se přehoupl do kladných čísel na úroveň 87 mil. GBP. V letošním roce však společnost nepředvádí nijak závratnou jízdu - v první polovině roku dosáhl Aston Martin na 445 mil. v tržbách a zisk činil pouhých 20,8 mil. GBP.
Společnost pro letošní rok očekává 6 200 až 6 400 prodaných vozů. To by znamenalo značný nárůst oproti loňskému roku, kdy Aston Martin prodal 5098 vozů, což byl rekord za posledních 9 let. Největším trhem je pro automobilku Velká Británie, kde prodá 30 % všech vozů. EU mimo Velkou Británii se postaralo vloni o 25 % všech tržeb. Dále následuje Asie (24 %) a USA, kam se prodalo 20 % vozů. Pro rok 2019 se očekává 7 300 prodaných vozů a pro 2020 dokonce 9 800 prodaných vozů. Dlouhodobým cílem společnosti je dosáhnout přibližně 14 000 prodaných vozů ročně.
Zajímavé je také srovnání s průběhem IPO konkurenčního Ferrari, které se duálně obchoduje na burzách v Miláně a New Yorku. Ferrari (ticker: RACE) po chladném začátku obchodování předvedlo neskutečnou jízdu, od ceny IPO vzrostlo o více než 150 %. Ferrari je však prestižnější značkou a poptávka po automobilech italské značky je vyšší než ta po vozech Aston Martin. Ferrari si tak může dovolit pravidelně zdražovat své vozy i díky programu pro loajální zákazníky, kterým automobilka prodává vozy z limitované edice. Limitované vozy pak prakticky neustále rostou na ceně. Níže je graf popisující vývoj akcií Ferrari od vstupu na burzu.
Ferrari od vstupu na burzu zdroj: yahoo finance.com
Jestli se bude Aston Martinu dařit obdobně jako Ferrari je ve hvězdách. Proti však hovoří slabší renomé značky a listing pouze na londýnské burze. U Ferrari působil na investory i efekt prestiže vlastnictví akcie legendární značky, což u Aston Martinu pravděpodobně nenastane. Na větší pohyby si budeme muset počkat do 8. října, kdy dojde k oficiálnímu listingu a obchodování akcií pro veřejnost. Otázkou také je, jestli markantní růst produkce bude znamenat také růst poptávky a zachování stejné kvality vozů.
Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.