Aston Martin vstoupil na burzu

4.10.2018

Jestli se bude Aston Martinu dařit obdobně jako Ferrari je ve hvězdách.

Slavný výrobce luxusních automobilů Aston Martin vstoupil tento týden na londýnskou burzu. Prostřednictvím IPO společnost nabídla 25 % svých akcií. Automobilka stará 105 let tak následuje kroky konkurenčního Ferrari, které vstoupilo na trhy v roce 2015. Jedná se o vůbec první IPO britského výrobce automobilů po několika desetiletích. V tomto článku shrneme dění kolem IPO a podíváme se na výhled do budoucna. 

Aston Martin vstoupil na londýnskou burzu za 19 GBP za akcii, což společnost ocenilo lehce přes 4 mld. GBP. Původní odhady automobilky počítaly s cenou akcie až 22,50 GBP a oceněním přes 5 mld. GBP. Během prvního dne podmíněného obchodování se cena akcie propadla až na 17,75 GBP. CEO společnosti Andy Palmer však neztrácel hlavu: “Trvalo nám 105 let než jsme vstoupili na trhy, takže první dny obchodování nás netrápí.” 

 AML graf

Aston Martin graf zdroj: bloomberg


 

analýzy a vzdělávací články zdarma

Ikona newslettery

Poměrně velké obavy vyvolává hospodaření společnosti, která byla za fiskální rok 2016 ve značné ztrátě (před zdaněním)  - 163 mil. GBP. Rok 2017 byl o něco úspěšnějším, když se tržby meziročně zvýšily o 48 % a dosáhly na celkových 876 mil. GBP, zisk před zdaněním se přehoupl do kladných čísel na úroveň 87 mil. GBP. V letošním roce však společnost nepředvádí nijak závratnou jízdu - v první polovině roku dosáhl Aston Martin na 445 mil. v tržbách a zisk činil pouhých 20,8 mil. GBP. 

Společnost pro letošní rok očekává 6 200 až 6 400 prodaných vozů. To by znamenalo značný nárůst oproti loňskému roku, kdy Aston Martin prodal 5098 vozů, což byl rekord za posledních 9 let. Největším trhem je pro automobilku Velká Británie, kde prodá 30 % všech vozů. EU mimo Velkou Británii se postaralo vloni o 25 % všech tržeb. Dále následuje Asie (24 %) a USA, kam se prodalo 20 % vozů. Pro rok 2019 se očekává 7 300 prodaných vozů a pro 2020 dokonce 9 800 prodaných vozů. Dlouhodobým cílem společnosti je dosáhnout přibližně 14 000 prodaných vozů ročně. 

Zajímavé je také srovnání s průběhem IPO konkurenčního Ferrari, které se duálně obchoduje na burzách v Miláně a New Yorku. Ferrari (ticker: RACE) po chladném začátku obchodování předvedlo neskutečnou jízdu, od ceny IPO vzrostlo o více než 150 %. Ferrari je však prestižnější značkou a poptávka po automobilech italské značky je vyšší než ta po vozech Aston Martin. Ferrari si tak může dovolit pravidelně zdražovat své vozy i díky programu pro loajální zákazníky, kterým automobilka prodává vozy z limitované edice. Limitované vozy pak prakticky neustále rostou na ceně. Níže je graf popisující vývoj akcií Ferrari od vstupu na burzu. 

Ferari

Ferrari od vstupu na burzu zdroj: yahoo finance.com


 

Jestli se bude Aston Martinu dařit obdobně jako Ferrari je ve hvězdách. Proti však hovoří slabší renomé značky a listing pouze na londýnské burze. U Ferrari působil na investory i efekt prestiže vlastnictví akcie legendární značky, což u Aston Martinu pravděpodobně nenastane. Na větší pohyby si budeme muset počkat do 8. října, kdy dojde k oficiálnímu listingu a obchodování akcií pro veřejnost. Otázkou také je, jestli markantní růst produkce bude znamenat také růst poptávky a zachování stejné kvality vozů.  

Autoři: Petr Lajsek a Tomáš Turna, analytici společnosti Colosseum, a.s.