
Jedním z nejvíce postižených oborů koronavirovou pandemií je automobilový průmysl. Automobilky tak počítají ztráty a zavádí radikální úsporná opatření. Pro některé však může být již pozdě.
2. 6. 2020
Koronavirová pandemie hluboce zasáhla prakticky všechny trhy a obory. Jedním z nejvíce postižených je automobilový průmysl. Prodeje nových vozů v posledních měsících prudce padaly prakticky po celém světě. Ve zbytku roku se dá očekávat velká opatrnost spotřebitelů při nákupech nových vozů. Automobilky tak počítají ztráty a zavádí radikální úsporná opatření. Pro některé automobilky však může být již pozdě.
Nejskloňovanější automobilkou je v posledních týdnech francouzský Renault. Automobilka, která je v alianci s Nissanem a Mitsubishi, měla velmi náročný i rok 2019. V loňském roce se zisk automobilky propadl na pouhých 19 mil. EUR, což byl meziroční pokles o masivních 99 %. Automobilka prošla krizovým obdobím po skandálu CEO společnosti Carlose Ghosna, který byl zatčen za finanční podvody v Japonsku. Pokles prodejů nových vozů a rostoucí náklady na vývoj nových technologií spojených s elektromobily způsobily pro automobilku nejhorší rok z pohledu zisku za poslední dekádu. Renault navíc vloni neúspěšně vyjednával s koncernem Fiat Chrysler o možném spojení, které se příliš nelíbí automobilce Nissan. Automobilka Renault se tak otřásala v základech již před propuknutím koronavirové krize.
Vývoj akcií společnosti Renault za poslední rok
Zdroj: Yahoo
Pozice Renaultu před koronavirem tak nebyla zdaleka ideální - o to horší byl zásah propuklé pandemie na podnikání koncernu. Jen ztráty v partnerské automobilce Nissan byly vyčísleny na 3,6 mld. EUR za první kvartál letošního roku. Renault tak byl nucen přistoupit na krizový režim. Automobilka plánuje propustit 14 600 zaměstnanců - přibližně třetina by měla být propuštěna ve Francii. V příštích 3 letech má Renault v plánu ušetřit 2 mld. EUR na nákladech. Do roku 2024 navíc plánuje snížit počet vyrobených vozů za rok z 4 milionů na 3,3 milionů. Renault by navíc měl stáhnout svou značku z Číny a soustředí se tak pouze na Evropu a Jižní Ameriku. Nissan by se měl soustředit na Severní Ameriku, Čínu a Japonsko. Mitsubishi bude prodáváno v Asii a Oceánii. Implementace nového plánu by měla stát 1,2 mld. EUR. Vážnost situace ve Francii si uvědomil i prezident Macron, který schválil pomocný balíček automobilkám v hodnotě 8,8 mld. EUR. Francouzská vláda je zároveň hlavním akcionářem automobilky Renault, kde vlastní 15% podíl.
Otázkou však je, na jak dlouho bude trh s automobily zasažen koronavirem. Náklady spojené s elektromobily také nezmizí, spíše se naopak zvýší pokud automobilky chtějí být konkurenceschopné v budoucnu. Pro některé automobilky je však možná již pozdě - v těžkých problémech jsou v současnosti britské automobilky jako Aston Martin a McLaren. Ve Velké Británii poklesla výroba nových vozů v dubnu o 99,3 % v meziročním srovnání. Automobilkám se navíc hromadí neprodané vozy. Pro záchranu tak budou muset začít masivně propouštět své zaměstnance a snižovat náklady. U větších automobilek tak možná uvidíme další snahy o fúze za účelem ušetření nákladů. Některé menší automobilky by však nemusely přežít vůbec.