Fiat a Peugeot vytvoří automobilového giganta

25.11.2019

Spojení automobilek Fiat a Peugeot vytvoří třetí největší automobilku na světě dle tržeb. Automobilkám také pomůže ušetřit náklady spojené s novými technologiemi. Žádná fúze však není bez rizik.

 

Automobilky Fiat Chrysler a Peugeot Citroen oznámily před pár týdny spojení, které vytvoří jednu z největších automobilek na světě. Tento krok není ničím překvapivý - italský Fiat již dlouhé měsíce hledal vhodného partnera za účelem snížení nákladů spojených s vývojem nových technologií. Po krachnutí vyjednávání s koncernem Renault Nissan nemusela jít italská automobilka příliš daleko. Jaké výhody a nevýhody bude mít spojení s Peugeotem? 

Spojení skupin Fiat a Peugeot vytvoří třetí největší automobilku na světě dle tržeb. Obě automobilky loni prodaly přes 8,7 milionů vozů a dosáhly tak tržeb přes 210 mld. USD. Větší jsou jen Volkswagen AG a Toyota Motor Company. Srovnání tržeb a zisků největších světových automobilek je znázorněno na grafu níže. Spojením vznikne také jedna z největších automobilek dle kapitalizace - hodnota nové společnosti by měla být kolem 50 mld. USD. Jasné už je také vrcholné vedení nové společnosti. Dosavadní generální ředitel společnosti Peugeot Carlos Tavares by měl být novým CEO a John Elkann by měl zastávat místo předsedy představenstva, což je stejná funkce, jakou má momentálně ve společnosti Fiat - Chrysler. Akcionáři obou společností by měli dostat 50 % akcií nově vzniklé společnosti. Akcionáři Fiat - Chrysler by měli navíc dostat jednorázovou dividendu ve výši 5,5 mld. EUR a to kvůli rozdílu v kapitalizaci obou společností. Finální detaily fúze by měly být dohodnuty v následujících týdnech. 

Srovnání tržeb a zisků světových automobilek (v mld. USD)

zdroj: S&P Global


Spojení nejsou překvapivá

Automobilka Fiat Chrysler hledala již delší dobu partnera pro snížení nákladů spojených s vývojem nových technologií. V letošním roce se již zdála velmi blízko ke spojení s automobilkou Renault - Nissan. Zásadní problém v tomto případě však představoval nesouhlas automobilky Nissan a francouzské vlády. Francouzská vláda je jedním z největších akcionářů Renaultu po jeho bailoutu v roce 2009, kdy Renault prakticky zachránila před krachem. Hlavní obavou v tomto případě bylo propouštění, kterého se francouzská vláda bála. Nissan si naopak stěžoval na postup Renaultu, který ho o vyjednávání s Fiatem prakticky ani neinformoval. Fiat tak byl nucen najít jiného partnera - nemusel však chodit příliš daleko. 

Spojení konkurenčních automobilek není v posledních letech ničím novým. Vývoj nových technologií nutí automobilky šetřit náklady kde to jde a částečným spojením se dají tyto náklady alespoň rozložit. V posledních letech došlo ke spojení automobilek Volkswagen a Ford Motor Company za účelem vývoje systému autonomního řízení a elektromotorů. Věční němečtí rivalové BMW AG a Daimler AG se spojili za stejným účelem v loňském roce. Honda Motor Company investuje v příštích 12 letech více než 2 mld. USD do oddělení autonomního řízení společnosti General Motors. 


Výhody převažují nad nevýhodami

Fiat a Peugeot zašli ještě o krok dál než výše zmíněné automobilky a přistoupily rovnou k fúzi. Motivace automobilek je naprosto jasná - vývoj systému autonomního řízení a elektromobilů. Obě automobilky navíc bojují s velkými environmentálními regulacemi zejména na evropském trhu, které jen zvyšují náklady. Dle některých odhadů by mohly obě automobilky ušetřit ročně až kolem 4 mld. EUR v nákladech. Nově vytvořená automobilka navíc bude mít výhodu široké nabídky - do portfolia budou patřit kromě prémiových a masových komerčních automobilů například i nákladní vozy. Vzájemná synergie přinese i výhody v podobě přístupu Fiatu na modernější výrobní linky Peugeotu. Peugeot naopak získá větší přístup na americký trh, zatím se automobilka soustředila zejména na evropský trh. 

Žádné spojení však není bez rizik. V případě automobilek Fiat a Peugeot se dá očekávat růst nákladů spojených s efektivním propojením obou automobilek. Hlavním negativem obou automobilek je však jejich slabá prezence na nejdůležitějším světovém trhu - v Číně. Ani jedna z automobilek momentálně neprodává do Číny nějak markantní počet automobilů. Pro dlouhodobější úspěch automobilky bude nutná expanze na čínský trh, což bude představovat další výrazné náklady. Čína je největším světovým trhem i pro elektromobily - to by mohla být příležitost pro nově vzniklé vozy.

Vše důležité ze světa financí a investic přímo na Váš e-mail

Ikona newslettery

Autor: Analytické oddělení společnosti Colosseum, a.s.