
5.4.2019
Lyft byl jedním z prvních velkých IPO letošního roku, euforie investorů krátkodobě vytlačila ceny akcií k bezmála 90 USD. Nadšení však postupně opadlo a budoucnost Lyftu je nejistá.
5. 4. 2019
Od vstupu společnosti Lyft na burzovní trh uplynul již týden a vývoj akcií byl doslova jako na horské dráze. První den obchodování vyhnalo nadšení investorů cenu akcií až k 90 USD, další dny však akcie Lyft výrazně klesaly. IPO se raději vyhnuli slavní investoři Carl Icahn a Warren Buffett. Jak se dařilo Lyftu a co znamená jeho IPO pro další technologické společnosti, které se chystají v příštích týdnech také vstoupit na akciové trhy, si probereme v dnešním článku.
Graf LYFT od IPO
zdroj: yahoo.finance.com
Průběh IPO
Před vstupem na burzu Lyft očekával cenu akcie při pátečním IPO v rozmezí 62 až 68 USD. Ve středu před IPO se však očekávaná cena zvýšila na 70 až 72 USD za akcii. Právě 72 USD byla nakonec počáteční cena při úpisu akcií na technologickou burzu Nasdaq. Hned první den obchodování se investoři o akcie Lyft doslova rvali a cena akcie tak chvílemi atakovala hranici 90 USD, což bylo oproti upisovací ceně prémium téměř 25 %. Pátek nakonec Lyft zakončil s 9% růstem, což společnost ocenilo na 26,5 mld. USD. První den obchodování se tak projevilo spíše výrazné očekávání investorů, než racionalita. Lyft byl jedním z prvních velkých IPO letošního roku a nadšení investorů se dá do jisté míry pochopit, po opadnutí euforie však začaly akcie v dalších dnech výrazně padat.
Pravým opakem pátečního nadšení bylo pondělní obchodování, kdy akcie Lyftu uzavřely na úrovni 69 USD, což představovalo pokles o více než 12 % oproti předchozímu obchodnímu dni a pokles o 3 USD pod cenu při IPO. Týden po IPO se akcie Lyftu obchodovaly znovu lehce nad 72 USD. Společnost také obdržela první negativní rating od analytiků, kteří očekávají cenu akcie v příštích měsících až na 42 USD. Tento target se může zdát příliš skeptický, ale vychází z ocenění společnosti při prodeji podílu před 9 měsíci, kdy Lyft prodával akcie kolem 45 USD za kus. Z Lyftu se tak může stát další Snapchat, který byl při IPO v roce 2017 oceněn až na 24 mld. USD a v současnosti má kapitalizaci jen necelých 15 mld. USD.
Co IPO Lyftu ukázalo?
Vstup společnosti Lyft na burzu sehrál poměrně významnou roli pro další společnosti, které se k úpisu akcií teprve chystají. Ukázalo se totiž, že investoři se soustředí spíše na růst tržeb a opomíjejí skutečnost, zda je daná společnost zisková, či je dlouhodobě ve ztrátě. Lyft s tržbami ve výši 2,15 mld. USD a čistou ztrátou 911 mil. USD tak uklidnil další ztrátové společnosti jako Uber nebo Pinterest. IPO Lyftu zároveň potvrdilo příznivou náladu investorů, kteří se evidentně zbavili obav z konce loňského roku, kdy docházelo k masivním výprodejům na akciových trzích v návaznosti na rostoucí nervozitě z možného propuknutí finanční krize. Aktuální pozitivní nálada na trzích však nemusí vydržet dlouho a investoři zároveň nemusí být ochotni akceptovat IPO ztrátových firem donekonečna. Pro společnosti uvažující o vstupu na burzovní trhy tak platí, že čím dříve tím lépe.
Srovnání tržeb, čistých tržeb a zisku za rok 2018 u společností Uber a Lyft
zdroj: statista.com
Lyft ztrácí důvěru
První den obchodování ukázal na obrovskou euforii okolo IPO Lyftu, nicméně se jednalo spíše o nadšení z řad drobných investorů - investoři jako Warren Buffett či Carl Icahn jednoznačně vyslovili Lyftu svou nedůvěru. Buffett se zaměřil na ztrátovost společnosti a zdůvodnil tak svůj nezájem o IPO společnosti vstupující na trh s počáteční kapitalizací okolo 25 mld. USD. Carl Icahn pak reagoval prodejem svého 2,7% podílu ve společnosti, který získal v roce 2015 za 150 mil. USD - prodej před IPO mu přinesl 550 mil. USD. Nedůvěra ve společnost Lyft se však i nadále rozšiřuje - od úterý byly povoleny short obchody a aktuální čísla ukazují, že přibližně 38 % pozic je otevřeno za účelem spekulace na pokles cen akcií společnosti Lyft.
Co Lyft čeká?
Blížící se vstup konkurenční společnosti Uber na burzu může být pro společnost Lyft velkou ránou - investoři, kteří se hladově vrhli po IPO Lyftu, budou velmi pravděpodobně realizovat prodeje svých pozic a pozornost upřou právě na Uber, který je výrazně větší společností. K poklesu cen akcií Lyftu však nemusí přispět pouze IPO Uberu, ale také IPO společností Airbnb či Pinterest - investoři totiž budou mít daleko širší výběr z nově upsaných titulů. Počáteční nadšení tak bude zřejmě upadat a cena akcií společnosti Lyft bude pomalu klesat k hranici 50 USD, která je blíže loňským prodejům akcií při získávání dodatečného kapitálu.
Autoři: Tomáš Turna a Petr Lajsek, analytici společnosti Colosseum, a.s.