Snapchat - propadák mezi sociálními sítěmi?

26.9.2018

Snapchat  zatím skončil v každém kvartále ve ztrátě a kvůli absenci inovací a tlaku konkurence se pravděpodobně neblýská na lepší zítřky. 

 

Od oblíbené sociální sítě Snapchat se po IPO očekávala podobná jízda jakou předvedl konkurenční Facebook. Po vyprchání nadšení ze vstupu na burzu však akcie společnosti prakticky neustále klesají. Na vině jsou zejména špatné hospodářské výsledky, slabý nárůst uživatelů a velký tlak konkurence. Na bližší důvody neúspěchu této sociální sítě se podíváme v tomto článku. 

zpravodajství a vzdělávací články zdarma

Ikona newslettery

Snapchat vstoupil 2. března 2017 na newyorskou burzu při ceně 17 USD za jednu akcii. Hned první den obchodování vyhnali investoři cenu akcie o více než 40 % nad 27 USD. Společnost dokonce nalákala velké korporátní investory jako například Fidelity Investments. Očekávalo se, že Snapchat bude v budoucnu velkou konkurencí pro Facebook. Od IPO však akcie vlivem slabého růstu uživatelů a tlakem konkurence kontinuálně klesaly. Špetku naděje přinesl únor letošního roku, kdy akcie přidaly téměř 50 % po oznámení výsledků, které překonaly očekávání. Slabé hospodářské výsledky z května však poslaly akcie znovu níže.  

graf Snapchat od IPO 2017

Graf SNAP od IPO 2.3.2017 zdroj:  finance.yahoo.com 

Hospodaření společnosti 

Společnost dosud nevygenerovala ani jeden dolar zisku. Druhý kvartál letošního roku přinesl investorům opět zklamání - tržby činily 262 mil. USD a čistá ztráta se vyhoupla na 353 mil. USD. Za prvních šest měsíců roku 2018 pak celkové tržby dosáhly na 492 mil. USD, přičemž čistá ztráta společnosti se pohybuje na astronomických 739 mil. USD. Zde se projevují obrovské náklady Snapchatu - ty dosáhly na 1,24 mld. USD. Společnost nejvíce utrácí v oblasti Rozvoje, kde náklady činí 404 mil. USD, což představuje přibližně 82 % celkových tržeb. Rostoucí nákladovost je patrná i v nákladech na prodej, které dosahují 388 mil. USA. Na marketing pak Snapchat vynaložil 204 mil. USD. 

Dalším důležitým aspektem projevujícím se v hospodaření společnosti, je poměrně nešťastné nastavení platformy, která neumožňuje efektivní reklamní využití. V této oblasti tak Snapchat extrémně zaostává za konkurencí jako je Facebook - důsledkem je pak výrazně nižší průměrný výnos z jednoho uživatele (viz grafy níže). 

Snapchat průměrný výnos z jednoho uživatele

zdroj: investor.snap.com


Facebook průměrný výnos na jednoho uživatele

zdroj: facebook.com

Velký tlak konkurence a žádná vize do budoucna

Jednou z hlavních příčin neúspěchu je velká konkurence od Facebooku a jemu patřícímu Instagramu. Instagram minulý rok zavedl novinku - tzv. InstaStories, které prakticky kopírují princip Snapchatu. Mnoho uživatelů Snapchatu tak přešlo na konkurenční Instagram. Velký vliv na stagnaci počtu uživatelů má také přechod celebrit a “social media influencers” na platformu Instagramu. V grafu níže je aktuální porovnání aktivních uživatelů jednotlivých sociálních sítí za měsíc. Na prvních šesti místech jsou 4 sociální sítě spadající do portfolia Facebooku (Facebook, WhatsApp, Facebook Messenger a Instagram). WeChat je pak populární zejména v Číně. 

Počet uživatelů sociálních sítí.

zdroj: statista.com

Snapchat je také často terčem kritiky z nedostatku inovací. Společnost nemá žádnou převratnou vizi do budoucnosti. Posledním inovativním produktem byly tzv. Snapchat Spectacles. Jedná se o designové brýle, jež umožňují natáčení videí, která jsou následně nahrána na sociální síť. Brýle se prodávaly za 130 USD za kus a postraly se o velkou část tržeb za druhou polovinu roku 2017. Spectacles se však zdaleka neprodávaly tak, jak společnost očekávala. Dle některých odhadů dokonce na neprodaných Spectacles společnost ztratila až 40 milionů USD. 

Snapchat tak zatím skončil v každém kvartále ve ztrátě a kvůli absenci inovací a tlaku konkurence se pravděpodobně neblýská na lepší zítřky. Oproti konkurenčnímu Facebooku také nedokáže vytvořit dostatečný zisk z reklam, který je pro sociální sítě životně důležitý. Pro další vývoj budou klíčové výsledky hospodaření za třetí kvartál a zejména pak nárůst počtu uživatelů a výše dosažené ztráty. 

Autor: Petr Lajsek, analytik společnosti Colosseum, a.s.